Societat

oci

Catalunya limita els gratacels i l'Eurovegas s'acosta a Madrid

La trobada entre Recoder i Adelson s'encalla per diferències sobre urbanisme

El govern no vol una avinguda de grans construccions i la proximitat de l'aeroport també en restringeix l'altura

Tot i haver demanat màniga ampla en matèria laboral, sanitària, impositiva i de joc, el projecte de construcció del complex Eurovegas sembla que s'allunya de Catalunya per motius urbanístics. Com a mínim això és el que es desprèn de les declaracions del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, després de la trobada mantinguda a Las Vegas amb el magnat del joc i l'oci, Sheldon Adelson. “El principal escull és la falta de sintonia en el model constructiu”, va admetre el representant del govern.

Els projectes d'uns i altres són clarament diferents. Els inversors americans volen reproduir la fórmula de Las Vegas: una gran avinguda recta amb gratacels a banda i banda, mentre que Catalunya defensa una estructura urbanística més integrable en l'entorn del país. Aquestes divergències es van anar tractant durant el seguit de reunions que els representants de la Generalitat i els de Las Vegas Sands Corporation van mantenir durant aquest cap de setmana.

L'executiu ofereix unes 800 hectàrees al parc agrari del Baix Llobregat i, per a la primera fase del projecte, Adelson vol aprofitar-ne unes 200, bàsicament ubicades a Sant Boi, on aixecaria quatre hotels de 3.000 habitacions cadascun (l'hotel Arts, de 154 metres, en té unes 500). Després, en funció de la rendibilitat, l'Eurovegas català creixeria aprofitant terrenys a Viladecans, el Prat i Cornellà en un projecte que es desenvoluparia durant quinze anys.

Recoder va parlar de “falta de sintonia” amb el magnat nord-americà pel que feia a la concepció del projecte, però el problema va molt més enllà: com que la zona és a tocar de l'aeroport del Prat, l'edificació es veuria afectada per la llei aeroportuària. Per tant, els casinos i hotels no podrien elevar-se més enllà dels 130 metres, un límit que el magnat té la intenció de superar. Per acabar-ho d'adobar, aquesta regulació respon a normatives internacionals, de manera que la Generalitat i l'Estat, que sí estarien disposats a fer concessions en altres matèries, estan lligats de mans i peus.

No ho donen per perdut

Després de reunir-se durant unes dues hores amb Adelson, els representants catalans van admetre que no saben si el model urbanístic és per als inversors “una qüestió insalvable o no, però és la pedra a la sabata del projecte”. Amb tot, el conseller no el dóna per perdut, ja que durant les sessions de treball es van acostar posicions en qüestions laborals, impositives i sobre el procediment d'expropiació i requalificació de terrenys. Per tant, la Generalitat seguirà mantenint contactes amb l'empresa promotora. Recoder va deixar clar que el seu objectiu en desplaçar-se fins Las Vegas era “captar inversions, no vendre Catalunya”, motiu pel qual va defensar “un model de negoci i turístic que respecti la realitat catalana”.

Sobre les crítiques a Eurovegas perquè atraurà un turisme del joc, el conseller va puntualitzar: “No estem parlant amb el magnat del joc, com de vegades se'n vol fer la caricatura, estem parlant amb el principal gestor de congressos del món, amb el principal gestor hoteler del món”.

Recoder va tornar a indicar que el projecte resultaria “absolutament positiu” per a Catalunya i va certificar que Eurovegas “està en la línia del model de país que nosaltres volem”.

La primera fase del projecte d'Eurovegas implicaria una inversió de 7.000 milions a Catalunya, un pressupost similar al de la Conselleria de Salut per a un any. Si s'acabés de completar el projecte, la inversió total seria de 20.000 milions i, segons els organitzadors, es generarien uns 260.000 llocs de treball.

LA FRASE

De moment no hem trobat l'encaix territorial del projecte a la zona de l'aeroport de Barcelona
Lluís Recoder
Conseller de territori

LA XIFRA

130
metres d'alçada
és el límit permès per la llei aeroportuària per als edificis ubicats al voltant dels aeroports.

La delegació madrilenya aposta pel “sí a tot”

Com si d'un càsting es tractés, després d'un aspirant li va tocar el torn a l'altre. Si els representants catalans van exposar les seves condicions durant la matinada de dissabte a diumenge (hora catalana), aquesta passada nit ha estat el torn de la delegació de la comunitat de Madrid.

Un cop més, el conseller d'Economia de Madrid, Percival Manglano, es va reunir amb els tècnics de Las Vegas Sands Corporation com a pas previ a la trobada amb Sheldon Adelson, que en el moment de tancar aquesta edició encara no s'havia fet.

Entre les dues sessions de treball, Manglano va atendre els mitjans de comunicació amb un posat molt més positiu que el que havia ofert Recoder hores abans. “Crec que tenim possibilitats d'acabar aconseguint el projecte”, va dir en declaracions a TV3.

L'optimisme de l'equip madrileny és més que fundat, ja que està decidit a aplanar el camí als inversors nord-americans tant com faci falta. De fet, Manglano va jugar bé les seves cartes i va explicitar que a Madrid no hi hauria cap problema per aixecar els gratacels que fessin falta: “Les alçades dels edificis no seran un problema per aconseguir un acord entre Madrid i Las Vegas. Nosaltres tenim una total disposició a tirar endavant amb el projecte que ens proposen”, va dir el conseller d'Economia. Per Manglano, el principal dubte que generava la seva candidatura (abans de la reunió amb Adelson) era haver de decidir entre els terrenys ubicats a Alcorcón i els de Valdecarros. En qualsevol cas, si es compleixen els terminis previstos, l'anunci de la seu final d'Eurovegas encara trigarà setmanes a fer-se públic.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.