Societat

Abocats a comerciar en la xarxa

Empreses i usuaris aposten cada cop més pel comerç electrònic, que va pujar d'un 30% el 2011

El 2015 la meitat de la població comprarà per internet gràcies a la generalització de tauletes i ‘smart phones'

Les agències de viatges són la branca amb més volum de negoci

Comprar per internet és tan pràctic com segur, així que els internautes, finalment, s'han abocat al comerç electrònic. I encara ho faran molt més.

Malgrat el context econòmic, l'any 2011 les compres per la xarxa van créixer d'un 30% i els internautes que van fer transaccions van arribar al 55%. El comerç electrònic ha experimentat un creixement sostingut des de fa molts trimestres i la previsió és que mantingui aquest ritme durant els pròxims anys. Alguns estudis apunten que el 2015 serà l'any en què la meitat de la població serà compradora habitual a través de la xarxa.

Conscients que el comerç en línia prospera i que els internautes no deixaran de gastar, ja que les companyies han millorat la seguretat de les operacions, augmentant així la confiança dels usuaris i trencant els prejudicis i les pors que de vegades tenien, les empreses també s'han abocat a la xarxa. Des de les grans multinacionals fins als emprenedors en solitari, qui més qui menys tothom busca els seu bocí de negoci al ciberespai, però trobar-lo no sempre és fàcil. La competència a internet també és ferotge, i ja no n'hi ha prou de ser-hi. També cal moure's-hi, i fer ho bé.

Gerard Olivé, que el 2006 va engegar l'empresa Be Republic per assistir les botigues físiques en el seu salt a la xarxa, constata el canvi de tendència: “Quan vam començar, els clients no veien internet com a possibilitat de negoci, i ara tothom té clar que ser-hi genera ingressos; moltes accions que abans es feien perquè sí, ara són bàsiques en moltes empreses.” Durant aquest temps ha fet créixer algunes de les grans firmes de l'Estat espanyol. Pot predir cap on evolucionarà el sector. “El comerç mòbil i les aplicacions són al context de la web fa uns anys; ara se'n comença a parlar i d'aquí a un temps serà fonamental”, pronostica.

“És cert, això no es pot ni discutir”, afirma Elena Pozuelo, una de les responsables de Zanox a l'Estat, una multinacional especialitzada en la feina d'optimitzar els recursos de les empreses que es dediquen a vendre mitjançant la web. “Cada segon que passa hi ha més gent connectada al món, ja sigui amb ordinadors, telèfons o tauletes”, sosté Pozuelo. “Això vol dir que, cada cop més, no caldrà que anem a les botigues perquè les durem a la butxaca”, hi afegeix.

Zanox, líder a Europa i capdavantera a l'Estat espanyol en xarxes de filiació (les que cobren únicament quan hi ha hagut una venda o un nou client) firma que “les marques volen anar cap on va l'usuari, i per això ara es fa molt esforç a les xarxes socials”, tot i que no generen negoci. Segons Pozuelo, “s'ha comprovat que no serveixen per vendre, però permeten captar la retroacció i potenciar la devoció per una marca (lovebrand).

Una fira ajuda les empreses a fer el salt a la xarxa

Primer, les botigues físiques van fer el salt a la web. Ara ja es produeix el cas contrari. “Hem detectat que empreses que només treballaven en línia de vegades necessiten un espai físic on exhibir o fer demostracions de producte”, expliquen al @Sant Cugat Business Park, un parc tecnològic en què es desenvolupen diverses webs. D'acord amb la demanda, ofereixen locals a partir de 10 m² que inclouen aparcament gratuït, sales de reunió i seguretat.

Una conferència

que va tenir lloc a la fira
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.