Societat

transports

Barcelona només permetrà anar en bici per les voreres senyalades a partir del 2013

L'Ajuntament arranjarà fins al 2015 els trams de carrers on el pas dels ciclistes es més problemàtic

La Diagonal encapçala l'estadística global d'accidentalitat

La sensació, més o menys compartida, que en els últims anys Barcelona ha experimentat un creixement desbaratat de l'ús de la bicicleta, ha propiciat un debat latent sobre la necessitat de regular amb més fermesa aquest fenomen a l'alça. Una controvèrsia que té com a un dels seus eixos cardinals la conveniència, o no, que els ciclistes puguin circular per la vorera. Pel govern municipal de CiU, la resposta és ambivalent. Podran fer-ho, però única i exclusivament on estigui explícitament senyalitzat. Aquest serà un dels dictats clau de la nova ordenança que està redactant el consistori de la capital catalana i que ja serà aplicable a partir del 2013.

Aquesta restricció serà especialment visible en aquells carrers o zones de la ciutat on es pugui encaixar, amb relativa comoditat, un carril bici segregat. La trama de l'Eixample en seria l'exemple més paradigmàtic. Per contra, es preveu que es pugui compatibilitzar la presència de vianants i ciclistes en aquelles vies amb voreres especialment amples i on no hi hagi més opció per la seva secció. En aquest cas, el referent seria la plaça de les Glòries. Un dels principals arguments del govern local per defensar aquesta limitació és que el 2011 un total de 51 transeünts van ser atropellats per una bicicleta mentre caminaven per la vorera. La xifra representa un increment del 264% respecte a l'any anterior.

Com a pas previ a l'aprovació de l'ordenança, s'ha redactat un pla pel foment d'aquest mitjà de transport que va ser presentat ahir i que, a grans trets, preveu invertir 5 milions d'euros fins a final de mandat en diverses actuacions. Una de les més significades és la millora de carrils bici on hi ha mancances –els dels carrers Sicília, Girona, Gran Via, Josep Pla, Paral·lel, Marina o les places Verdaguer, Tetuan o Letamendi, entre d'altres– ja sigui perquè o bé no estan acabats o perquè entren en conflicte amb els vianants o turismes. Així mateix, també s'arranjaran altres deficiències –com ara la sincronització semafòrica del Paral·lel o el traçat del carrer Bac de Roda–, que es considera que poden generar situacions potencials de risc dels ciclistes.

El pla també identifica aquells trams de la ciutat que tenen un índex de sinistralitat més elevat. El de la Diagonal entre Francesc Macià i el passeig de Sant de Sant Joan és el que registra més accidents totals –24–, tot i que n'hi ha d'altres de molt més curts, com ara Marina, entre la Gran Via i Alí Bei, on s'hi concentra un volum –8– significativament preocupant.

Cruïlles potencialment perilloses

Entre finals d'aquest any i el primer trimestre del vinent, el consistori barceloní també reforçarà la seguretat d'un conjunt de cruïlles de la ciutat on s'ha detectat un volum significatiu de sinistres. La d'Urgell amb Consell de Cent és la que n'ha concentrat més –6 durant el 2011–, seguida de la intersecció entre Gran Via i Calàbria –4–, un tram que exemplifica com és de conflictiva que pot arribar a ser la cohabitació forçada entre ciclistes i vianants. En aquests punts s'adoptaran solucions singulars, però en molts llocs s'hi millorarà principalment la senyalització.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.