Societat

L'Estat dividirà Renfe en quatre companyies i liberalitzarà el transport ferroviari de passatgers

El govern espanyol també vol fer efectiva l'obertura del transport de mercaderies a la competència

Foment vol tenir uns serveis ferroviaris “eficients i competitius” sens que Renfe perdi la funció d'“operador de referència”

La ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat aquest divendres que el govern espanyol ha aprovat la divisió de Renfe en quatre societats estatals diferents. Aquestes companyies s'especialitzaran en el transport ferroviari de viatgers; el transport de mercaderies; la fabricació i manteniment de material ferroviari, i l'arrendament de trens i material infrautilitzat. En paral·lel, l'Estat liberalitzarà el transport de passatgers a partir de juliol de 2013 i donarà entrada a la competència de nous operadors. En la mateixa línia, la titular de Foment ha assegurat que prendrà mesures per fer “efectiva” la liberalització del transport mercaderies, que ja es va obrir a operadors privats però en el qual Renfe ha mantingut un monopoli de facto per la seva posició dominant.

La ministra ha explicat durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres d'aquest migdia que l'objectiu de la reforma és “millorar la qualitat del servei, treure partit de les infraestructures ferroviàries, incrementar la competència i el nombre d'operadors, augmentar el transport de mercaderies per ferrocarril i racionalitzar l'oferta de serveis”.

Pastor ha assegurat que Renfe “seguirà sent un operador públic de referència”, amb “un esquema empresarial similar al d'altres operadors d'èxit”. Així mateix, ha subratllat que “compta” amb la plantilla de Renfe per aquesta liberalització i ja advertit que els llocs de treball “només es poden conservar” amb la reforma.

“Estem iniciant un procés que és necessari per tenir serveis de transport eficients i competitius, però sense perdre la funció d'operador de referència de Renfe”, ha remarcat.

Les mesures aprovades pel govern espanyol també afecten Adif, que gestiona les infraestructures ferroviàries a l'Estat. Pastor ha apuntat que es pretén “racionalitzar” la infraestructura i gestionar millor la companyia. Així, busca recalcular el cànon que el gestor d'infraestructures ferroviàries cobra pels serveis que presta.

El Consell de Ministres també ha aprovat la dissolució de l'empresa estatal Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha (FEVE), que integrarà les seves infraestructures a Adif i cedirà el seu material ferroviari a Renfe.

La ministra ha argumentat que el funcionament de la xarxa ferroviària “mostra ineficiències i falta de rendibilitat econòmica i social”. En aquest context, ha citat com a exemple els trajectes amb menys d'un 15% d'ocupació, les 176 estacions amb menys d'un viatger diari de mitjana, o els trens que uneixen capitals de província i tenen menys de cinc viatgers diaris.

Pastor també ha exposat les xifres econòmiques de les empreses públiques afectades per la reforma, que tenen un pressupost anual de 2.500 milions d'euros. Segons la ministra, Renfe acumula un deute de 5.200 milions d'euros i unes pèrdues anuals de 100 milions, mentre que Adif té un endeutament per valor de 15.000 milions i pèrdues de 200 milions a l'any.

“El govern no pot seguir finançant aquesta gran bola que es paga amb els impostos de tots els ciutadans”, ha reblat pastor.

La liberalització i les Rodalies de Barcelona

La ministra de Foment no ha aclarit com afectarà la liberalització al servei que opera Renfe a les Rodalies de Barcelona, les competències del qual estan transferides a la Generalitat de Catalunya.

Pastor s'ha limitat ha indicar que “la llei ferroviària en vigor preveu que la liberalització també entraria en vigor a la comunitat que tingués transferides les competències” i que, per tant, “el text complet de la llei ferroviària opera i es reprodueix” en el cas de Catalunya.

De la seva banda, fonts del departament de Territori i Sostenibilitat han reconegut que caldrà llegir “la lletra petita” de la llei per saber com afectarà la reforma a les Rodalies de Barcelona i a la possibilitat de canviar d'operador, una opció que la Generalitat reclama des de fa temps.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.