Societat

Catalunya: país de turistes

Barcelona World és una aposta pel turisme com a alternativa viable contra la crisi

Els experts ho veuen com a una oportunitat per modernitzar el sector de l'oci

El sector confia que sigui un dels punts d'oci més grans d'Europa


“És una iniciativa amb mentalitat i inversió catalana”, remarca Biosca


Catalunya va rebre l'any passat 13,7 milions de turistes estrangers –un 4,6% més que el 2010– i les últimes dades d'aquest any, tancades a finals de juliol, són de 8,4 milions –un 11,5% més que en el mateix període del 2011–. Amb aquestes xifres a la mà, i morta la gallina dels ous d'or de la construcció, sembla bastant clar que el turisme és ara per ara una de les úniques alternatives viables per sortir de la crisi. Des d'aquest punt de vista, Barcelona World, el complex temàtic que s'instal·larà al costat de Port Aventura, neix com a una oportunitat que, segons el parer de diversos experts en economia i turisme, podria acabar imprimint un canvi de tendència en un sector que fa seixanta anys que treu suc del model de sol i platja.

“Fa anys que fem esforços cap a la qualificació, i Eurovegas era una proposta fallida perquè era un pas enrere i una aposta pel baix cost”, comenta el catedràtic d'Esade Josep Francesc Valls, que entén que en aquests moments una iniciativa com ara Barcelona World “sona molt bé, perquè pot ajudar a canviar el model turístic cap a un nou concepte de lleure”. “Port Aventura és l'únic lloc d'Europa on ha funcionat el concepte lleure i parc temàtic”, segons aquest expert. “Si això creix, podria ser molt rendible i acabar generant un clúster d'oci”, subratlla Valls, que no només creu que el turisme sigui una bona sortida, sinó que aposta per “buscar alternatives de lleure poderoses que, com aquesta, ajudin a vertebrar Catalunya”. “Apostar pel lleure és una línia de desenvolupament extraordinària, i ara estem davant de l'oportunitat de crear uns dels districtes d'oci més importants d'Europa”, diu. Valls opina que ara caldria impulsar, “com a mínim, dos projectes més al territori”.

El catedràtic d'economia de la Universitat Pompeu Fabra, Guillem López Casasnovas, també opina que, en l'actual situació de crisi, el turisme és clau per a la reactivació econòmica “perquè el consum exterior, ja sigui en forma d'exportació o de visites d'estrangers, ha de compensar el que no dóna de si el consum interior”. A més, Casasnovas redunda en la idea que Barcelona World, a diferència d'Eurovegas, atraurà un tipus de turisme familiar que ajudarà a desenvolupar un clúster de turisme d'oci al costat de Port Aventura.

Tot i aquestes valoracions positives, Casasnovas no amaga que, posats a somiar i a pensar en situacions òptimes, hagués preferit que, en lloc d'anunciar el macrocomplex d'oci a Tarragona, el govern hagués apostat per reobrir la seu a Barcelona de la Universitat de Chicago. “No estem parlant d'una notícia excel·lent, però sí del que és en aquests moments una bona notícia”, precisa el professor, que també valora especialment la manera com s'ha gestionat el final del projecte d'Eurovegas: “El que es podria haver llegit en clau de fracàs s'ha transformat en una gestió d'èxit amb un projecte més realista i factible.”

José García Montalvo, professor d'economia de la Universitat Pompeu Fabra, comparteix també l'opinió que “no hi ha gaires alternatives per generar ocupació” i, per tant, sosté que iniciatives com ara Barcelona World, un projecte amb sis grans parcs temàtics inspirats en àrees geogràfiques, amb 12.000 habitacions d'hotel, restaurants, botigues, centres de convencions i casinos que s'instal·larà al costat de Port Aventura, s'han de rebre amb els braços oberts perquè són una sortida a curt i mitjà termini. Ara bé, tal com remarca el catedràtic, això no ha de fer oblidar que “seria bo per a Catalunya continuar invertint en innovació i ciència perquè, a llarg termini, té un retorn”. Montalvo entén que, “en aquesta transició cap a una economia de productes amb més valor afegit, el turisme és una peça fonamental”.

En una línia semblant, el president de l'Associació d'Experts en Turisme, Domènec Biosca, que és un dels que es va posicionar a favor del projecte d'Eurovegas al Baix Llobregat, pels llocs de feina i el volum de negoci que prometia, valora molt positivament el Barcelona World i en remarca el fet que és una iniciativa “amb mentalitat i inversió catalana”. “Aquest cop no és un nord-americà que arriba aquí i hi vol construir”, subratlla. Ferm defensor de la vigència i el futur del negoci turístic, Biosca es manifesta convençut que el temps i els efectes de la crisi li estan donant la raó: “He discutit molts cops per defensar el valor del model de sol i la platja, i ara torna a ser decisiu per triar l'emplaçament del nou complex d'oci.” “Aquest és un model que no caduca, i l'hem de saber complementar amb la natura, la gastronomia i les atraccions familiars”, hi afegeix. De tota manera, el president de l'Associació d'Experts en Turisme avisa també que no és bo posar tots els ous al mateix cistell i que, malgrat la situació de crisi, s'ha de saber diversificar l'economia del país.

59
per cent
de turistes visiten la Costa Daurada amb la família.
40
anys
és l'edat mitjana dels turistes que visiten la Costa Daurada.
El turisme és bàsic en aquesta transició cap a una economia de productes amb més valor afegit
José García Montalvo
professor d'economia
Una iniciativa com ara Barcelona World pot ajudar a canviar el model turístic cap un nou concepte d'oci
Josep Francec Valls
Catedràtic d'esade
El turisme és clau perquè el consum exterior ha de compensar el que no dóna de sí l'interior
Guillem López Casasnovas
catedràtic d'economia
Aquesta aposta d'inversió a la Costa Daurada demostra que el model de sol i platja no ha caducat
Domènec Biosca
pres. assoc. d'experts en turisme

El turisme deixa 11.300 milions

El pes del sector turístic en l'economia de Catalunya és gairebé de l'11%, tot i que evidentment en zones concretes, entre les quals hi ha la Costa Daurada, precisament on s'instal·larà el Barcelona World, que està per sobre la mitjana del país. A la Costa Brava és on és més alt, del 17,2%; als Pirineus i la costa de Barcelona-Maresme, gairebé arriba al 14%; a la Costa Daurada és el 12,9% i a Barcelona està una mica per sobre de l'11%. L'any passat, els ingressos pel turisme estranger es van situar al voltant dels 11.300 milions d'euros. La despesa mitjana per turista va ser de 112,13 euros.

Pel que fa a llocs de treball, el sector va registrar l'any passat 356.513 ocupats de mitjana, amb un augment del 3,3% respecte del 2010.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.