Societat

Llengua

A Badalona es paga en alemany

Òmnium avisa que el PP implanta un sistema a la zona blava que inclou l'alemany, però no el català

El govern local ho titlla “d'anècdota”

El govern de Badalona del PP ha presentat recentment un servei de pagament de la zona blava del municipi, via telèfon mòbil. I es vanagloriava de ser la primera gran ciutat de l'Estat en aplicar aquest invent, batejat amb el nom de Presto Pàrquing. Per fer-ne ús s'ha de recórrer al castellà o a l'alemany, únics idiomes incorporats, però és impossible baixar-se el programa en català. És més, segons denuncia Òmnium Cultural, alguns dels mòbils que estan configurats en català com a llengua predeterminada només tenen accés a l'aplicació en alemany. Òmnium s'aferra a aquest i altres exemples per denunciar “la marginació del català per part del govern de Badalona, incomplint tant la llei 1/1998 de política lingüística com el reglament per a l'ús de la llengua catalana”.

L'entitat badalonina també denuncia l'ús exclusiu del castellà en la informació de servei (temps, data, hora...) que s'ofereix des de les pantalles publicitàries que l'empresa Clear Channel té instal·lades a les autopistes C-31 i B-20. I en demana la incorporació immediata del català. Com a prova de “la poca sensibilitat” que el PP demostra vers el català, el president d'Òmnium a Badalona, Marcel Mauri, cita també les sessions de català de 20 hores que l'anterior mandat s'oferien als nouvinguts i que el PP ha fulminat.

Des del govern de Badalona, la regidora Maritxu Hervàs redueix a “anècdota” les denúncies d'Òmnium, ja que, segons defensa, els populars “estem complint la llei en el 99,99% dels casos, tant pel que fa a la llengua com a qualsevol altre tema”. Del contrari, sosté, “les denúncies sobre la llengua serien recurrents en els plens per part d'altres grups municipals”.

Del nou sistema de pagament de la zona blava, la titular de l'àrea de Govern assegura que l'empresa que el gestiona és alemanya i que, per tant, no té preparada l'aplicació en català. “Tot i això, ja l'hem demanada”, assegura, tot fent un incís: “El que no tindria sentit és retardar el servei fins que el podem oferir en català.” Respecte als panells informatius, no té cap dubte de la presència abundant del català, si més no en el percentatge que projecta l'Ajuntament. “En el que faci l'empresa privada que els gestiona i que ens cedeix un espai no podem entrar”, subratlla.

Finalment, argumenta que s'ha hagut de prescindir de les sessions de català per a immigrants per una qüestió de contenció de la despesa. Certament, Maritxu Hervàs no entén les queixes d'Òmnium: “S'acosten eleccions autonòmiques i deu tocar parlar d'aquest tema”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.