Societat

transport

El govern multa Renfe per 87 trens suprimits i 478 retards a la vaga encoberta

La companyia presentarà al·legacions i estudia accions judicials

Acusa l'executiu d'un deute de 291 milions que la Generalitat atribueix a Foment

El govern sancionarà Renfe amb una multa d'entre 750.000 euros i 3,7 milions pel mal i irregular servei de Rodalies de Catalunya durant la vaga encoberta de maquinistes de la segona quinzena del mes de setembre. Les diferències amb la nova direcció de Renfe va fer que els maquinistes se cenyissin estrictament al conveni pel que fa a la jornada laboral, amb la qual cosa van deixar en paper mullat els acords de paraula sobre el començament dels torns. La protesta encoberta va suposar un desajustament automàtic d'horaris que Renfe no va poder solucionar sinó 96 hores després, el termini prescrit per comunicar a la plantilla la reorganització de torns. Segons ha reconegut la mateixa Renfe en l'expedient informatiu obert per la Generalitat el 21 de setembre, el resultat va ser de 87 trens suprimits entre el 15 de setembre i l'1 d'octubre, la gran majoria de manera total i dels quals només 12 es van suplir amb autobusos alternatius. A més, hi va haver 478 retards en els horaris, que en 188 trens van ser superiors als 15 minuts només entre els dies 18 i 21. Per tot plegat, el govern ha obert 125 expedients sancionadors per les infraccions greus, segons recull la llei ferroviària catalana des de la recent modificació a través de les lleis òmnibus. També obrirà a Renfe un expedient per incomplir les noves condicions de prestació de serveis que van entrar en vigor al 3 d'octubre i que obliguen, per exemple, a tornar els diners als usuaris per retards superiors als 15 minuts. La Generalitat acusa la companyia d'incomplir-ho en el cas dels regionals. Abans només s'havien de tornar els diners si el retard superava els 20 minuts. Renfe ja ha anunciat que presentarà un recurs de reposició contra la modificació del 3 d'octubre perquè considera que el govern no la pot aplicar unilateralment sinó que l'ha d'aprovar un òrgan mixt que la Generalitat no convoca des del 4 de juny.

D'altra banda, Renfe es va regirar ahir contra el govern i el va acusar de deure-li 291 milions corresponents a la prestació del servei des del 2010. La Generalitat l'insta a reclamar al Ministeri de Foment els diners: si el govern no ha renovat el contracte amb Renfe, segons diu, és precisament perquè l'Estat no posa els diners que costa rodalies.

LA XIFRA

3,7
milions d'euros
hauria de pagar Renfe si els 125 expedients finalitzessin amb la sanció màxima.
Les claus

Tothom es renta les mans a Rodalies

X.miró

Rodalies de Catalunya no funciona perquè renovar tota la xarxa costa una gran quantitat de diners que ningú no inverteix –4.000 euros segons el pla de rodalies–. Davant d'aquest atzucac, les administracions, però també l'empresa que presta el servei, s'acusen mútuament de ser-ne responsables. Tothom té la seva part de culpa, però les culpes no es poden equiparar en quantitat i, en ple enverinament de l'afer, encara molt menys en qualitat. Ningú no pot discutir que la falta d'inversió que ha permès la degradació del servei les últimes dues dècades és responsabilitat de l'Estat. L'Estat va aconseguir carregar part del mort a l'anterior govern català, en traspassar-li rodalies tot prometent uns 4.000 milions d'inversió que comencen a ser una quimera. Amb aquesta mala peça al teler, el govern de Mas ha decidit no desgastar-se gens políticament en aquest afer i exigir el tot o res a l'Estat. Però el paper més lamentable el fa la direcció de Renfe. Rere el paper de víctima, es dol de com la maltracta la Generalitat mentre amaga la vergonya de ser força de xoc de l'Estat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.