Societat

educació

La meitat dels estudiants temen les carreres tècniques

Una gran majoria d'alumnes de secundària troben atractius i útils els estudis científics i matemàtics però es veuen incapaços de cursar-los

Cau la presència de noies en els graus relacionats amb les TIC

La publicació recent d'estudis que avisen de la falta de joves preparats per ocupar llocs de feina en el sector de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) ha disparat l'alarma en el sector educatiu, que mira de posar remei urgent a aquesta distorsió. Per començar, amb un diagnòstic com el que van presentar ahir el Departament d'Ensenyament i la consultora Everis, que revela una dada clau: tot i que una àmplia majoria d'estudiants de tercer i quart d'ESO i de batxillerat pensen que les carreres científiques, tecnològiques i matemàtiques són atractives i que tenen sortida professional, la meitat es veuen incapaços de fer-les.

Segons l'estudi Factors influents en l'elecció d'estudis científics, tecnològics i matemàtics, un 77% dels 4.700 estudiants enquestats consideren “atractives i de prestigi” les carreres d'enginyeria i informàtica i un 71%, les de matemàtiques, física i química. A més, un 66% creuen que les primeres tenen “bones sortides professionals” i un 62% pensen el mateix de les últimes. El problema, però, és que la majoria les consideren massa difícils: un 45% es veuen incapaços d'estudiar una enginyeria o una carrera informàtica i un 51%, un grau de matemàtiques, física o química.

Les reticències cap a aquest tipus d'estudis són especialment notòries en les noies. La vicedegana de la Facultat d'Informàtica de la UPC, Ruth Raventós, va aportar una dada reveladora: a hores d'ara, només un 10% dels estudiants d'informàtica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) són noies, un percentatge molt inferior al 35% a què es va arribar fa uns anys.

Els autors de l'estudi asseguren que la decisió d'estudiar un tipus de carrera o un altre es forma en l'educació primària i a principi de la secundària, i assenyalen les matemàtiques com el factor clau a corregir. “A Catalunya tenim massa alumnes en la franja baixa de matemàtiques de les proves PISA”, va constatar la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, que va apostar per la “detecció precoç” i per estendre les “bones pràctiques” que en matèria d'ensenyament d'aquesta assignatura s'estan fent en algunes escoles. A l'ESO, ja s'ha incrementat aquest mateix curs el nombre d'hores de matemàtiques que fan els alumnes.

LA XIFRA

75
per cent
dels estudiants estan influïts pels pares en l'elecció dels estudis. En segon lloc hi ha la informació a internet.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.