Societat

El trànsit fuig de l'AP-7 a Girona i fa més perillosa l'N-II

Un estudi del RACC confirma que els vehicles se'n van de la via de pagament cap a una carretera que ja registra quatre cops més víctimes mortals

El club de conductors proposa bonificar el peatge als camions

El trànsit de l'autopista AP-7 està fugint cada cop més cap a la carretera N-II a Girona per estalviar-se el peatge en plena crisi econòmica. Se sabia i es deia, però ara ho evidencia un estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) que analitza el període 2007-2011. El risc creixent d'aquesta tendència és que el nombre de víctimes mortals en accidents a la carretera gironina ja és quatre vegades superior al que registra l'autopista paral·lela. El club de conductors s'ha afegit a les veus que demanen eliminar o bonificar el peatge de l'AP-7 als vehicles pesants de transport internacional que, tot i anar de Barcelona a la frontera i viceversa, prefereixen fer-ho pel centenar de quilòmetres d'una carretera de baixes prestacions sense desdoblar que no pas per una autopista més ràpida i segura en què han de pagar peatge.

Així, des del 2007 fins a l'any passat, el trànsit ha anat disminuint progressivament a l'AP-7 fins a un 19%, amb variacions segons els trams, mentre que el balanç final per a la carretera paral·lela és un augment del 4% de la quantitat de vehicles per al mateix període, també amb oscil·lacions segons els trams. Si bé fa cinc anys el 66% del trànsit del corredor utilitzava l'autopista, l'any passat ja només la feia servir un 55%, en comparació del 45% que ja circulava per l'N-II, en una tendència creixent que el RACC assegura que portarà a la igualació total mentre duri la crisi. El problema és que l'AP-7 té entre el doble i el triple de capacitat i unes prestacions de seguretat molt majors que la nacional, el desdoblament de la qual ha quedat congelat. Efectivament, el nombre d'accidents a la carretera gairebé triplica el de l'autopista des del 2008, mentre que la quantitat de víctimes mortals ja és quatre vegades superior si es fa el balanç fins al novembre d'enguany. Aquest any, la diferència és abismal, amb quinze morts en onze accidents a l'N-II i només dues víctimes en dos accidents a l'autopista. “És un problema que es repeteix, previsible i evitable si es prenen mesures elementals”, afirma Miquel Nadal, director de la Fundació RACC. L'estudi evidencia que, a l'N-II, les motocicletes i els camions pesants tenen un nivell d'implicació en els accidents superior al pes que representen en el global del trànsit.

Els camions, que representen entre un 10% i un 25% del trànsit, estan implicats en un percentatge que va del 40% al 75% dels accidents greus. Estalviar-los el peatge costaria uns 15 milions anuals i permetria treure un 60% de camions de la carretera, mentre que una bonificació del 50% només costaria 7,5 milions, segons el RACC, que també proposa limitar la velocitat a 90 km/h i prohibir els avançaments en tots els trams d'un únic carril per sentit.

LA FRASE

L'accidentalitat és un problema que es repeteix, previsible i evitable si es prenen mesures elementals
Miquel Nadal
director de la fundació racc

LA XIFRA

15
milions
costaria cada any bonificar totalment el peatge als camions de transport internacional que utilitzen l'N-II.

Protestes per les morts a la C-55

Des de fa més d'un any, la plataforma No Més Morts a la C-55 lluita perquè es duguin a terme les accions necessàries per posar fi als accidents de trànsit i a la mortalitat en aquesta carretera que connecta Manresa amb Abrera. “És una carretera sense desdoblar per on passen més de 32.000 vehicles al dia. És estreta, en alguns trams molt fosca, hi ha molts revolts i hi passen camions de gran tonatge”, explica la portaveu de la plataforma, Fina Casals. En els últims deu anys, prop de 80 persones hi han perdut la vida; l'última, aquest dilluns passat. La plataforma demana que es faci un desdoblament de la C-55. “Fins que no es faci, demanem que s'alliberi l'autopista C-16 –la més cara de tot l'Estat– per a les comarques del Bages i el Baix Llobregat i la instal·lació d'una mitjana al llarg de tota la carretera.” A més, assegura que tot i que es van reunir amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, només els ha promès “posar-hi ulls de gat i més ratlles separadores i ampliar 500 metres la mitjana”, unes mesures que Casals considera ”insuficients”. De moment, però, la plataforma continuarà tallant la C-55 cada cop que algú hi perdi la vi-
da.

àngela folguerola



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Unes noranta persones participen a la Lectura de Josep Pla

palafrugell

Mollet i Granollers s’oposen a la centralització dels jutjats

Granollers
societat

Més d’un centenar de parades omplen la Rambla en un Sant Jordi marcat pel vent

figueres
estat espanyol

Aproven un pla per indemnitzar les víctimes d’abusos a l’església

barcelona

Els hospitals també s’aboquen a celebrar Sant Jordi

Barcelona
societat

Els alumnes omplen el passeig Ciutat de Girona de Salt per Sant Jordi

salt

L’Expocasió Girona tindrà més de 800 vehicles exposats

fornells de la selva
PORQUERES

Jordi Mach i Helena Morfulleda guanyen els primers Premis VIDRESIF

PORQUERES

S’atorga el Premi de Recerca Vila de Palamós 2023-2024

palamós