Societat

El voluntariat entre els joves de la UdG pren embranzida

El curs passat va haver-hi 665 estudiants que van fer tasques de voluntaris socials i en el primer trimestre d'aquest curs s'ha arribat a 548

Un total de 665 estudiants de la UdG van participar el curs 2011-12 en activitats de cooperació i al llarg d'aquest curs, des de l'octubre passat fins ara, ja n'han passat 548. Per tal de potenciar aquest tipus d'activitats, dins de l'oferta de crèdits amb reconeixement acadèmic en els estudis de grau, l'oficina de cooperació al desenvolupament de la UdG ofereix crèdits de participació en activitats solidàries i de cooperació a través de la realització de cursos teòrics i sessions pràctiques de voluntariat.

Si bé fins fa poc eren molts els estudiants que, un cop escollits aquests crèdits, s'inclinaven per la cooperació de caràcter internacional, en els darrers dos anys, i arran dels estralls que ha causat la crisi, ha augmentat el nombre de joves que s'interessen per fer tasques de voluntariats en l'àmbit local perquè estan més sensibilitzats amb les necessitats de casa nostra. Així, en aquests moments, la UdG té signats convenis amb una cinquantena d'entitats de les comarques gironines -Càritas, Creu Roja, el Banc dels Aliments, la Fundació Ramon Noguera, Oncolliga i els centres penitenciaris de Girona i Figueres, per posar alguns exemples, on els alumnes van a fer-hi les seves pràctiques. Es tracta d'una experiència pionera a l'Estat espanyol, per la qual s'han començat a interessar altres universitats. La vicerectora d'Estudiants, Cooperació i Igualtat, Maria Rosa Terradellas, explica que, per als estudiants, és una forma d'incidir en la formació integral i de garantir el desenvolupament de les competències transversals (habilitats, actituds i valors). I, segons explica Terradellas, si bé inicialment molts s'apunten a aquest tipus d'activitats simplement per aconseguir els sis crèdits de lliure elecció, després canvien d'opinió perquè descobreixen un món nou i una forma de ser útils a la societat. I pel que fa a les entitats, Terradellas exposa que, a més d'estar agraïdes per aquest capital humà de què disposen en el moment en què els joves estan fent les pràctiques, confien que l'experiència sigui prou positiva perquè més endavant es converteixin en voluntaris de l'entitat. “Aquesta és una de les formes que té la UdG d'exercir la seva responsabilitat amb el territori”, raona la vicerectora de Cooperació, que reconeix que aquest model és possible per la bona relació que la UdG té amb el territori.

L'oficina de cooperació per al desenvolupament de la UdG es basa en la metodologia centrada en l'aprenentatge servei (APS). En l'APS es barreja, en una mateixa actuació, intencionalitat pedagògica i solidaritat. D'aquesta manera, en la formació de voluntaris queda vinculada la teoria i la pràctica.

LA XIFRA

250
estudiants
que van fer de voluntaris han participat en la primera avaluació feta per la UdG sobre el programa.

LA FRASE

El model que seguim, de col·laboració amb les entitats del territori, és inèdit a l'Estat
Rosa Terradellas
vicerectora de cooperació de la UDG

L'avaluació de l'experiència obté bons resultats

Terradellas i la responsable de l'Oficina de Cooperació per al Desenvolupament, Sílvia Lloveras, han fet un estudi amb una mostra de 250 estudiants que l'any passat van participar en el voluntariat social.I els resultats que n'han obtingut, tant per part de les entitats com dels joves, han estat molt satisfactoris. Les entitats han destacat la implicació dels estudiants en les activitats, així com la seva ràpida adaptació a l'entorn. I també han remarcat l'interès demostrat i la responsabilitat assumida mentre feien l'activitat. Els estudiants, per la seva part, posen en primer lloc l'aprenentatge de nous coneixements i també valoren positivament la seva participació i la gratificació que els ha suposat haver participat en l'activitat. Amb relació a les capacitats, actituds i competències mostrades pels estudiants, s'ha comprovat que la participació en la comunitat incideix en la competència per la convivència amb l'adquisició d'habilitats socials, la cooperació, el treball en equip, el diàleg i la negociació com a procediment i amb el respecte i la flexibilitat i la necessitat de posar-se en el lloc de l'altre. “És evident que tot plegat incideix en l'educació per al desenvolupament i en la formació d'una ciutadania solidària i crítica”, s'afirma en l'estudi.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.