Societat

El transport públic torna a encarir-se més que els preus

Les targetes que més fan servir els usuaris, la T-10 i la T-50/30, costaran un 3,7% i un 4% més l'any entrant

La targeta de deu viatges s'ha encarit més de dos euros i mig en cinc anys de crisi

El transport públic es torna a encarir per sobre de l'augment previst dels preus de consum i la Generalitat torna a fer recaure l'encariment sobre els títols més utilitzats, la T-10 i la T-50/30 –el primer títol suposa un 70% de les vendes totals de bitllets–. L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprovat un encariment del 3,7% de la targeta de deu viatges, de manera que costarà 35 cèntims més i ja se situarà molt a prop dels 10 euros –a 1 de gener cada viatge amb aquest títol ja costarà 98 cèntims.

Tenint en compte que la T-10 és el títol principal en el finançament del sistema de transport pel que fa als usuaris, és el que s'ha encarit més en els cinc anys de crisi, fins a un 36,1%. És, amb diferència, el major encariment ininterromput junt amb el de la segona targeta de transport més venuda, la T-50/30, que també ha augmentat un 31,5% el preu en aquests cinc anys de crisi econòmica. Aquest 1 de gener, la targeta de cinquanta viatges s'encarirà un 4% fins a situar-se als 39,20 euros. Efectivament, aquestes dues targetes suposen la major part de les aportacions que fan els usuaris del transport a un sistema, però, encara molt deficitari tenint en compte que més de la meitat del finançament el posen les administracions públiques. El títol mensual, el trimestral i el de joves se situen en augments per sota del 3,5% tot i que superen també l'increment de l'IPC. Pel que fa a l'evolució al llarg de la crisi, s'han encarit la meitat que els dos bitllets principals. També per sobre del 3% augmentaran els preus del títol que permet fer setanta viatges en un mes, la targeta trimestral i la T-Dia. El Bonotren de rodalies també s'encarirà per sobre de l'IPC, amb un 4,24% d'augment.

El bitllet senzill mantindrà el preu de 2 euros tant a metro, busos, ferrocarrils com a rodalies. L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, assegura que els diners que aporta l'Ajuntament han suavitzat l'encariment. Trias parla d'augment “prudent i moderat”, segons recull Europa Press. L'Ajuntament aportarà el 2013 un 6% més de finançament al transport públic metropolità. El màxim responsable polític de Transport Metropolitans de Barcelona (TMB) ha defensat que l'empresa municipal no pot mantenir 500 milions de deute, que qualifica de “barbaritat”. L'augment torna a evidenciar les contradiccions del discurs polític dels partits en aquesta qüestió. Trias fa dos anys que justifica uns encariments que abans criticava des de l'oposició. El mateix passa amb el PSC i ICV, que ara els critiquen però els han aplicat sistemàticament des del govern. El PP veu abusius aquests que ell no decideix però no els que ha imposat el seu govern amb l'augment de l'IVA d'aquest any mateix.

LA XIFRA

8
vegades
s'ha encarit el transport en cinc anys. A l'augment anual, s'hi afegeixen les reformes de l'IVA del 2010 i el 2012
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.