Societat

infraestructures

França posa punt final a l'expansió del TGV arreu

La ferroviària SNCF descarta noves grans inversions en alta velocitat i prioritza les rodalies de París, amb avaries constants i trens plens

Centra el futur del TGV en mercats com ara l'espanyol

El tren d'alta velocitat francès, el TGV, acaba de superar els dos mil milions de passatgers tres dècades després d'haver-se posat en servei i ha decidit centrar el negoci en els països veïns, com ara l'Estat espanyol, pel descens de rendibilitat de moltes línies en operació. S'ha acabat construir línies de TGV arreu. Així de clar va ser el president de la companyia ferroviària francesa SNCF, Guillaume Pepy, que va avisar que l'Estat francès no es podrà permetre en el futur multiplicar els cars projectes de l'alta velocitat, com ha fet en el passat, en aquesta nova època de contracció de les finances públiques i tenint en compte que el 30% de les línies en operació actualment al país veí no són rendibles.

Pepy considera acabat el model d'expansió de l'alta velocitat a tots els corredors ferroviaris (el model imperant a l'Estat espanyol) quan cada dia viatgen en l'alta velocitat francesa només 300.000 persones mentre que cinc milions utilitzen el tren convencional. La prioritat, segons el president de la SNCF, és gestionar i renovar la xarxa ferroviària existent, els “trens regionals i les rodalies parisenques, els combois de la qual són vells i van plens i s'avarien contínuament”. “De cop, ha arribat la sequera al TGV”, sosté un periodista de France Press. La indústria ferroviària de l'Estat francès (la SNCF i el seu soci tecnològic Alstom) ha decidit mirar cap als mercats exteriors per centrar el seu negoci de futur. El projecte de connexió de l'alta velocitat de les capitals brasileres de Rio de Janeiro i Sao Paulo, per exemple, però també “11.000 quilòmetres de noves línies per a l'alta velocitat que estan planificades a Europa fins al 2025”, afirma Barbara Dalibard, directora general de viatgers de la SNCF. Aquesta orientació nova confirma l'interès de la companyia pels corredors rendibles com ara el de Barcelona-Madrid, per al qual ja haurien sol·licitat llicència d'operació davant la liberalització del servei de viatgers previst pel juny d'aquest any.

Posat en servei el 1981, el TGV ha obtingut dos mil milions de passatgers en tres dècades en què ha canviat la concepció de distància i temps de recorregut en apropar moltes de les grans ciutats de l'Estat. Avui només es triguen dues hores de París a Lió i de la capital s'arriba en només tres hores al Mediterrani marsellès.

LA XIFRA

300.000
passatgers
viatgen cada dia amb el TGV francès, el triple dels que ho fan diàriament en l'alta velocitat espanyola.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.