Societat

Aliança empresarial pel corredor del Mediterrani

El món econòmic català i el valencià reivindiquen a Tarragona la importància del projecte ferroviari per sortir de la crisi

Aposten per la creació d'una gran regió europea a partir de la infraestructura

La connexió ferroviària d'ample europeu per al transport de mercaderies és imprescindible per a l'economia de Catalunya i del País Valencià i és la seva porta principal de sortida de la crisi. Aquesta va ser la principal conclusió de la cinquena trobada entre el Cercle Català d'Economia i l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), que es va fer ahir a Tarragona i que es va centrar en la reflexió sobre el corredor del Mediterrani, de moment sense pressupost concret per l'escenari d'austeritat econòmica europea. Els assistents van saludar, però, amb optimisme la imminent posada en marxa del conegut com a tercer fil, el nou carril que s'afegirà de forma provisional a la línia ferroviària convencional entre Castellbisbal i Almussafes i que permetrà el transport de mercaderies en ample internacional.

La trobada va culminar amb el que es va batejar com a Declaració de Tarragona, document que reivindica la importància dinamitzadora per a la regió de la infraestructura, i que va ser subscrit també pels governs català i valencià, els ajuntaments de Castelló i Tarragona i la Fundació Pro-AVE. El document aposta per aprofitar les sinergies del futur corredor per a la creació d'una gran regió econòmica entre Catalunya i el País Valencià.

Bàsic per exportar

“Per lluitar contra la prima de risc, el millor és el corredor del Mediterrani”, va defensar el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font. En la mateixa línia, el president de la Fundació Pro-AVE, Federico Félix, va advertir sobre la urgència de la posada en marxa del tercer carril: “Sense el tercer fil no podem seguir exportant, no anirem enlloc.” Els diferents agents econòmics van destacar sobretot la importància de la connexió pel que fa a les exportacions de les empreses situades al Mediterrani, però també com a principal entrada portuària del trànsit del sud-est asiàtic a través del canal de Suez.

El paper estratègic de la infraestructura es va fer palès també amb la intervenció tant del director general de Bayer Material Science a la planta situada a Tarragona, Jesús Loma-Ossorio, com del director de logística i distribució de Ford, a Almussafes, Luis Rafecas. “Per poder defensar les nostres plantes i aconseguir-ne ampliacions, necessitem ser competitius reduint el temps i el cost de l'exportació”, va assenyalar Loma-Ossorio, que calcula que per al polígon químic tarragoní la posada en marxa del tercer carril reduirà un dia el transport fins al centre d'Europa.

Les administracions i agrupacions empresarials participants, però, van destacar sobretot l'èxit del treball conjunt de tots dos territoris en la lluita pel corredor del Mediterrani, que el 2011 la Unió Europea va acceptar com a inversió prioritària. En aquest sentit, van apostar per aprofundir en aquesta línia de treball també després de l'arribada de la infraestructura. “Hem de maximitzar-la i avançar cap a la gran regió econòmica”, va defensar el geògraf de la Universitat de València Josep Vicent Boira.

LES FRASES

Un país sense bona logística no pot guanyar cap batalla perquè no és competitiu
Josep Piqué
President del Cercle d'Economia
Les xifres parlen per si soles, però encara no hem estat capaços de canviar el sistema radial del ferrocarril
Vicente Boluda
President de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE)
No ens podem dividir. Si busquem l'eficàcia i no la dispersió, guanyarem
Josep Fèlix Ballesteros
Alcalde de Tarragona (PSC)

Mantenir el debat al marge de l'ús polític

El president del Cercle d'Economia, Josep Piqué, va celebrar especialment el fet que l'aliança entre Catalunya i el País Valencià en favor del corredor del Mediterrani s'hagi fet al marge de l'ús polític. “El corredor del Mediterrani integra i uneix, i quan les coses es fan en comú ens van millor a tots”, va assegurar. Piqué va reclamar als poders polítics que no prenguin aquest projecte ferroviari com un tema més del debat públic. “Demano que es tingui voluntat de consens i no es faci servir per a debats quotidians. Com més allunyat de la controvèrsia política, millor”, va dir. L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, va demanar que el govern estatal no dispersi els esforços entre diversos corredors ferroviaris i prioritzi clarament el mediterrani.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.