Societat

Barcelona-París, a l'abril i el 2014, a Madrid amb el TAV francès

Renfe i l'SNCF ultimen les proves per estrenar la línia directa Barcelona-París a l'abril

La companyia francesa ha demanat explotar el Sants-Madrid amb la liberalització

L'alta velocitat a França ha trigat dècades a enllestir la línia, però, un cop en marxa, accelera la seva comercialització, empesa per la rendibilitat de la nova línia Barcelona-Figueres. Les companyies Renfe i la francesa SNCF ultimen aquests dies les proves de combois per posar en marxa aquest abril la línia directa Barcelona-París, sense haver de canviar de tren a Figueres-Vilafant com passa des del 8 de gener passat, quan es va inaugurar la línia.

Diversos combois de les dues companyies han avaluat aquesta setmana els sistemes d'electrificació i les vies de la línia Barcelona-París. En el cas del comboi de l'SNCF, ja va arribar fins a Sants, mentre que el comboi de Renfe es va aturar a la Borgonya, a un centenar de quilòmetres de París. Les proves “han estat un èxit i auguren una estrena sense retards”, reconeixien fonts de Renfe.

L'objectiu és estrenar la línia a l'abril. Renfe i l'SNCF han creat la companyia Elipsus, amb una participació al 50% de capital i combois (deu cadascuna). D'aquesta manera, monopolitzen el servei a la línia Barcelona-París malgrat la liberalització del sector, i es garanteixen que no competiran en un dels corredors internacionals d'alta velocitat més atractius. Poc més de sis hores per a un trajecte que ara es cobreix en dotze, i que unirà dues ciutats de gran pes turístic i de convencions. L'avió encara superarà el TAV, ja que el vol són dues hores, però no tant si es té en compte l'antelació amb què s'arriba a l'aeroport i els desplaçaments al centre de les ciutats.

Cap a Madrid

El TAV a Barcelona només és la punta de llança de la potent companyia francesa a l'Estat espanyol. SNCF ja ha sol·licitat al Ministeri de Foment autorització per explotar el corredor Barcelona-Madrid, un dels més rendibles d'Europa, aprofitant que la liberalització del servei de transport ferroviari de passatgers hauria d'entrar en vigor aquest estiu. El Ministeri de Foment encara estudia l'agosarada proposta francesa, però és conscient que l'AVE perdrà l'exclusivitat de la línia el 2014, molt probablement. És la primera operadora estrangera de transport que sol·licita permís per implantar-se a l'Estat.

La companyia estatal francesa ha aparcat la construcció de noves línies a França, prioritzant la millora de la xarxa prop de París i l'expansió en altres mercats europeus rendibles, com la línia Barcelona-Madrid. Ara que el tren ja supera l'avió, el caramel està per obrir, tenint en compte que el corredor de transport entre les dues ciutats sempre ha estat un dels més concorreguts del món, competint amb els Tòquio-Osaka i el Nova York-Washington. L'SNCF no ha sol·licitat explotar cap altra línia fora de França, excepte la líder a l'Estat espanyol.

Els usuaris en destaquen la comoditat respecte a l'avió

Tren o avió. Aquest és el dubte que tenen els usuaris que fan sovint el trajecte Madrid-Barcelona. La majoria dels entrevistats es decanten per l'AVE. I és que els avantatges són molts. Tots els usuaris coincideixen en la comoditat i la rapidesa de l'AVE. “No cal que hi siguis abans i et deixa al centre de la ciutat”, comenta Belén Gómez. “És molt més còmode que l'avió, ja que no has de facturar. Un dels altres punts a favor és la puntualitat, ja que “l'hora de sortida és molt més segura” i, a més, gairebé “no hi ha retards”, afirma Núria Benages. Una opinió que comparteix Àngel Luis González, que viatja cada quinze dies per motius de feina. A més, González destaca la bona connexió. “Agafar el taxi des del centre de Madrid et surt molt més econòmic que des de l'aeroport de Barajas. Potser pagues menys amb el bitllet d'avió, però després hi has de sumar el taxi.” I és que el preu és el gran inconvenient que hi troben els usuaris. “Si fos més econòmic, la gent l'utilitzaria més”, assegura David Gómez. I, tot i els recents descomptes en el preu i les noves ofertes, com ara el Bono 10, hi ha viatgers que prefereixen comprar els bitllets amb molta antelació i així estalviar una mica més.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.