Societat

La restauració es reinventa amb ofertes contra la crisi

Els restaurants fan noves promocions per evitar la davallada de clients

Alguns ja permeten l'entrada de carmanyoles i d'altres cuinen plats únics

La crisi ha obligat molts restaurants a generar ofertes atractives per tal que la clientela no disminueixi. Són iniciatives ja no tan pensades per guanyar quota de mercat sinó per fer que els clients no disminueixin. L'obligació de reinventar-se ha arribat tant als locals de menú diari com als de més categoria.

El gremi de restauració de Barcelona anima impulsar aquestes iniciatives, ja que les considera necessàries per garantir la supervivència del sector, amb 55.000 llocs de treball, i el servei als clients.

Aquesta situació s'evidencia en el restaurant Un Mos i Més, d'Esparreguera, que ha trobat una alternativa per combatre la davallada del consum. Per fer front a la situació, ha optat per habilitar un espai per tal que els clients puguin portar el seu menjar en una carmanyola. Aquest servei està a la disposició del consumidor pel preu de dos euros, amb què poden prendre una beguda. La seva propietària, Anna Blanes, explica que encara que va començar amb la iniciativa al setembre, no ha tingut massa èxit, “les persones que han fet ús d'aquesta oferta no arriben a comptar-se amb dues mans”. Tot i així ha optat per innovar a partit d'altres ofertes, com ara un menú de 5,90 euros, que ha tingut més èxit que la carmanyola.

Sobreviure

Blanes recorda que el negoci va començar a caure fa un any i mig i des de llavors no ha tingut altra opció que oferir diferents menús per mantenir-se. “Ni hi guanyes tu, ni hi guanyo jo, però així tots podem anar tirant.”

Un altre restaurant que ha buscat iniciatives per superar aquest moment de penúries en el sector és el Pòsit, d'Arenys de Mar. Tal com declara una de les propietàries, Maria Rosa Cases, es tracta d'un menú diferent a l'habitual, conegut com el plat amic. Aquest consta de la beguda i d'un plat, que pot ser un arròs de verdures o una fideuada, entre altres. Surt pel preu de quatre euros i els clients el tenen a la seva disposició de dilluns a divendres.

La propietària reconeix que ha tingut millors resultats dels esperats i en tres setmanes ja ha estat un “èxit total”. Afirma que ha ocasionat una revolució a Arenys de Mar i als pobles del voltant, ja que a banda de fidelitzar encara més els seus clients habituals, han arribat a nou públic, a persones que mai havien trepitjat el restaurant. Declara que com que és una cosa econòmica per a tothom, ara estan al servei de “totes les butxaques” i hi va gent que està afectada per la crisi o bé persones amb pressa perquè han de tornar a la feina, entre d'altres.

Hi ha llocs que tot i no dedicar-se principalment a la restauració aprofiten la creixent demanda d'ofertes més econòmiques per incorporar-les als seus serveis. IKEA ha aprofitat la retirada de plats per la polèmica del carn de cavall, com ara les mandonguilles amb puré (4,95 euros), per oferir nous plats combinats encara més econòmics.

LA FRASE

Ningú està fora de risc; si no innovem, és impossible sobreviure
Anna Blanes
Propietària del restaurant un mos i més d'esparreguera

Els sopars domèstics, una nova alternativa

Hi ha persones que ja no poden permetre's el caprici d'entaular-se en un restaurant a causa de la precarietat econòmica, però han sorgit alternatives fora del mercat per tal que anar a sopar un dia fora de casa pugui continuar sent possible.

Es tracta de dos joves que organitzen sopars al menjador de casa seva, al barri de Gràcia de Barcelona, per a grups d'amics. Un d'ells explica que els clients disposen d'un menú amb un entrant, un plat principal, una ampolla de vi de la casa, postres i cafè, per 25 o 35 euros per persona, en funció de la grandària del grup. Però els plats del menú no són fixos, sinó que es pacten prèviament amb el client. Segons les seves afirmacions, la iniciativa va començar el mes de desembre, quan uns amics els van donar la idea després de sopar a casa seva. Des de llavors han organitzat dotze àpats. El mes que més van treballar va ser el desembre, quan van fer-se càrrec de l'organització de diversos sopars d'empresa, àpats de celebració de Nadal o, simplement, d'aniversari.

Un dels organitzadors reconeix que el propòsit de la iniciativa és oferir una alternativa diferent a l'oferta del mercat, en què es gaudeixi d'un sopar de qualitat entre amics i a un preu assequible. A més, menjar en una casa particular fa que disposin de més intimitat i més llibertat que en un restaurant.

Aquest emprenedor confessa que el motiu pel qual van començar amb la iniciativa és perquè es van veure obligats a fer alguna cosa més per incrementar els ingressos, ja que un està a l'atur i l'altre només disposa d'un salari a casa seva i necessitava algun ingrés extra per poder tirar endavant. Considera que amb el temps aquestes iniciatives s'estendran encara més, ja que la gent pot seguir gastant si el producte que se li ofereix és de qualitat i a un preu raonable.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.