L'atenció en català, principal reclamació dels consumidors
El 17% de les denúncies lingüístiques fan referència a l'etiquetatge
Les telefòniques sovint no entenen l'usuari
La Plataforma per la Llengua i Consum Català van rebre l'any passat un total de 501 queixes per la vulneració dels drets lingüístics, segons l'informe anual que van presentar ahir les dues entitats. La gran majoria de les denúncies tramitades (un 60%) fan referència a la falta de disponibilitat lingüística, és a dir que els usuaris no són atesos en català oralment o per escrit. En segon lloc, hi ha les queixes per l'absència del català en l'etiquetatge (17%) i també en la retolació dels establiments.
Per sectors, del que més queixes s'han rebut és el del comerç minorista (amb un 25% del total), seguit del de les empreses productores (un 19%). Les empreses que més han vulnerat els drets lingüístics catalans són Hasbro Ibérica (per etiquetatge il·legal), Gas Natural, Tripadvisor, Orange i Ikea. També han rebut queixes empreses com ara el RACC, Endesa i La Caixa, per mancances en l'atenció oral en català.
Els casos més flagrants es donen a les empreses de telefonia, en què els operaris molt sovint no entenen l'usuari que se'ls adreça en català i, en algun cas, fins i tot li han penjat el telèfon. També hi ha hagut casos de burles de la Guàrdia Civil i la policia de l'Estat per parlar en català.
LA XIFRA
Els fruits de denunciar la vulneració dels drets
Google Maps
Normalitza la toponímia del País Valencià el 2012.
Microsoft
Windows incorpora el català en els smartphones Nokia Windows 8.
Ryanair
Referma l'ús del català en les comunicacions per megafonia dels avions.
TNC
Ofereix al bar productes etiquetats en català.
Ikea
Incorpora el català en nous fullets, catàlegs i
en la retolació.
Samsung
Incorpora el català en
els nous telèfons mòbils.