Societat

Els enginyers demanen peatges arreu de l'Estat

El col·legi català vol que el govern de Rajoy generalitzi els peatges a les grans vies i implanti l'eurovinyeta arreu

Defensa que desviar els camions per l'AP7 estalviarà desdoblar l'N-II a Girona

Els enginyers de camins, canals i ports de Catalunya demanen valentia al govern de Rajoy perquè generalitzi arreu de l'Estat el sistema de peatge per l'ús dels grans eixos viaris, un model que gairebé només és vigent a Catalunya. Però, a més, també li reclama una implantació homogènia de l'eurovinyeta, que la Unió Europea vol que paguin els transportistes de mercaderies arreu del continent. Aquesta taxa que haurien de pagar els transportistes, però, ha de formar part, segons els enginyers, d'un sistema homogeni i equilibrat arreu de l'Estat, de manera que no suposi un altre greuge comparatiu per a Catalunya –un nou impost per circular que se suma al que ja es paga en peatges–. Això ho planteja el Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya (CECCP) en un document que demana un nou paradigma en la gestió de les infraestructures, precisament després que la ministra de Foment, Ana Pastor, hagi descartat l'eurovinyeta i els peatges a les autovies i hagi proposat que sigui una societat pública la que eixugui el forat financer de les autopistes radials que han fet fallida a Madrid. El col·legi també exigeix que es torni a invertir en infraestructures prioritàries. El degà, Josep Oriol, avisa que no es pot passar de la bacanal inversora a la paralització total. En aquest sentit, la comissió de transports del CECCP considera irrenunciable la construcció del Quart Cinturó metropolità perquè els trànsits interns del Vallès no es barregin a l'AP-7 amb el trànsit passant.

Ara bé, s'ha de posar fi a la política de duplicar vies que compleixen la mateixa funció i, en aquest sentit, els enginyers no dubten a prendre partit en un debat espinós. La solució per a la congestió de l'N-II a Girona és desviar els camions per l'AP-7, i això implicaria que, probablement, no calgués convertir tota la carretera convencional en una autovia. També demanen que es finalitzi l'enllaç de l'AP-7 i l'A-2 a Castellbisbal.

Rodalies a la T1, l'L9 i la Sagrera, imprescindibles

Pel que fa al transport públic, el col·legi considera imprescindible la construcció del nou accés de rodalies a la terminal T1 de l'aeroport del Prat; l'estació de la Sagrera per donar servei al TAV, però també a rodalies juntament amb Sants –com Madrid té Atocha i Chamartín–, i també l'L9 de metro i els túnels del Vallès de Ferrocarrils. Els enginyers creuen que ha arribat el moment de fer realitat la llei estatal de finançament del transport públic.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.