Societat

La fi del TGV francès atura la línia de Perpinyà fins al 2030

El govern de França posa punt final a l'expansió del tren d'alta velocitat i només farà dues línies en 20 anys

El primer ministre considera impossible invertir 250.000 milions fins al 2030 com estava previst

S'ha acabat l'expansió del TGV a França. Coincidint amb el trentè aniversari de l'estrena del model francès d'alta velocitat, al gener ho avançava el president de la companyia estatal SNCF, Guillaume Pepy. I ho acaba de ratificar el primer ministre, Jean-Marc Ayrault, que anuncia dues llargues dècades de sequera constructiva. La línia de Perpinyà serà un més dels projectes sacrificats. Previst inicialment en l'horitzó del 2020, ara s'anuncia que no es farà fins després del 2030 el tram entre Perpinyà i Montpeller.

També hauran d'esperar més de vint anys la connexió de Bordeus amb el País Basc a Hendaia, la connexió de Marsella amb Itàlia a Niça, les variants de Dijon i la de París a Lió per Clermont-Ferrand, així com les línies de Poitiers a Llemotges i de Nantes cap a Le Havre.

Només el tram de Tolosa

Abans del 2030 només
es garanteix acabar els trams avui en construc-ció fins a Estrasburg, Rennes, Montpeller i Bordeus,
així com la prolongació d'aquest últim fins a Tolosa de Llenguadoc. Com a molt, es podria executar també en aquell horitzó el primer tram fins a Nantes de la línia de Le Havre. Si mai s'arriba a plantejar una tercera connexió amb l'Estat espanyol pel centre dels Pirineus com volen el PP i el PSOE, no serà fins després del 2050 pel que fa a la part francesa. Aquesta és la proposta d'extrema contracció inversora en el TGV que proposa un informe sobre infraestructures encarregat pel govern francès i que el primer ministre Jean-Marc Ayrault acaba de fer seva en una entrevista publicada a la revista L'Usine Nouvelle, segons recullen les agències.

L'informe, dirigit pel diputat socialista Philippe Duran, estima que les 70 grans infraestructures planificades per l'executiu de Sarkozy per als pròxims vint anys costarien 250.000 milions, una quantitat inassumible en la situació actual perquè l'agència pública que les hauria de finançar només disposa de 2.000 milions anuals. Els tècnics que han revisat durant vuit mesos la planificació inversora en infraestructures recomanen millorar la xarxa existent, però sobretot la convencional de regionals i rodalies, i deixar aparcada la construcció de noves línies de TGV fins després del 2030.

LA XIFRA

2.000
milions anuals
és el volum de diners de què disposa com a màxim l'organisme públic encarregat de les inversions.

Els trens regionals i de rodalies també “són vells, van plens i s'avarien”

En l'entrevista publicada ahir, Ayrault acusa el govern de Nicolas Sarkozy d'haver-se concentrat, erròniament, en les infraestructures mentre s'oblidava dels serveis i l'acusa de “mentir, perquè ha
fet entendre que es podrien fer inversions de més de 250.000 milions en els pròxims vint anys. És irreal tècnicament i financerament”. França, diu, està ben articulada amb autopistes i línies ferroviàries que cal renovar abans que construir-ne de noves. Ja ho avançava el president dels trens francesos fa cinc mesos. Segons Pepy, la prioritat són els “trens regionals i les rodalies parisenques, els combois de les quals són vells, van plens i s'avarien contínuament”. Us sona?

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.