Societat

medi ambient

Frens i rodes omplen l'aire de partícules

Els experts alerten que el trànsit també omple l'aire de pols diverses

Es proposa uns asfalts menys agressius

El desgast dels frens, els embragatges, els pneumàtics i la pols d'asfalt s'han convertit en la meitat de les partícules contaminants de l'aire. Però els seus efectes reals en la salut i la manera de reduir-les o eliminar-les continua sent força desconeguda. Aquesta és una de les conclusions a què han arribat diversos experts en trànsit i biologia, reunits a Barcelona en el congrés Urban Air Quality.

Els enginyers mecànics han remarcat que la combustió d'un motor i l'emissió de gasos no és l'única font contaminant d'un vehicle. També les partícules en suspensió que genera la seva circulació i el seu ús embruten l'aire. La meitat de les partícules en l'aire d'una ciutat provenen dels components derivats de la conducció. Però si bé als estats nòrdics les partícules provenen sobretot dels claus i els pneumàtics gastats per la neu que cobreix la calçada, i la sal que s'hi aboca, al sud prové més del desgast de les pastilles de fre i de l'asfalt reescalfat per la calor i erosionat pel pas dels vehicles.

Per resoldre la situació, els enginyers presents a la trobada han proposat un asfalt menys agressiu, amb menys formigó i més porositat. El problema és que es desgasta molt abans amb el pas dels vehicles. Diverses ciutats estan assajant altres compostos. Barcelona mateix té en marxa una prova que afegeix clorur de magnesi i acetat de calci a l'aigua que neteja les vies, per mirar que les partícules despreses tornin a enganxar-se a l'asfalt.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.