Societat

TRIBUNALS

L'accident del metro de València troba via judicial

La fiscalia demana al jutjat la reobertura de la causa

El ministeri públic creu que hi ha dades noves per investigar les causes del sinistre

Satisfacció continguda en l'associació de víctimes

“Els set anys de lluita, desgast i sacrifici comencen a donar el seu fruit.” Amb aquestes paraules va acollir la presidenta de l'Associació Víctimes de l'Accident del Metro 3 de Juliol, Beatriz Garrote, la decisió de la fiscalia de València de demanar al jutjat la reobertura de les investigacions sobre el tràgic sinistre que va provocar la mort de 43 persones i en què 47 més van resultar ferides en 2006. En l'escrit adreçat al jutjat número 21 de València, el mateix que va tancar la causa judicial de forma definitiva el 2007, el ministeri públic argumenta que hi ha fets i dades noves que podrien afectar l'estat del comboi sinistrat que no van ser valorades en el seu moment.

La fiscalia considera que els fets podrien ser constitutius de 43 delictes d'homicidi per imprudència professional i 47 delictes de lesions per imprudència professional, que no estarien prescrits en atenció a les condemnes que se'n deriven.

La decisió de la fiscalia es produeix després d'admetre a tràmit i analitzar les denúncies interposades per la diputada del PSPV-PSOE Ana Barceló i l'entitat Cercle Obert sobre les actuacions dels testimonis en la comissió parlamentària i si es va cometre un presumpte delicte de fals testimoni. Els socialistes valencians van adjuntar la gravació del programa Salvados que es va emetre el passat 28 d'abril, en què alguns dels participants en aquesta comissió reconeixen que van rebre instruccions per atribuir exclusivament la culpa de l'accident al maquinista i exculpar FGV i el govern valencià de qualsevol responsabilitat. Des del ministeri públic es considera que aquest possible delicte de fals testimoni està prescrit i no es pot perseguir. Tampoc no veu indicis de la comissió d'una presumpta falsedat documental en els papers remesos a la Cambra.

La reobertura de les investigacions atén la històrica petició de l'AVM3J d'analitzar totes les possibles causes de l'accident. “És un primer pas, però no estarem tranquils fins que es realitze una investigació objectiva i veraç”, va expressar Garrote. La presidenta de l'associació va recordar que en aquests set anys s'han conegut fets com la pèrdua del llibre d'avaries de la unitat sinistrada; el seu descarrilament en tres ocasions –circumstància negada per FGV–; la destrucció de comboi o l'existència d'un informe de FGV enviat a la fàbrica Vossloh en què informava que els trens de la sèrie 3.700 presentaven grans problemes de manteniment i que era molt difícil trobar peces per reparar-los.

LA DATA

03.07.06
El comboi de la línia 1 de Metrovalència
va descarrilar entre les estacions de plaça d'Espanya i Jesús.

Col·laboració, però no control

El govern valencià va assenyalar que oferirà “la màxima col·laboració” en les investigacions sobre l'accident del metro. El vicepresident José Ciscar va ser l'encarregat de subratllar la disposició de l'executiu d'Alberto Fabra en aquesta qüestió, ja que segons va dir al maig es va aprovar posar a disposició de la justícia tota la documentació oficial relativa al sinistre. Més difícil serà que el grup parlamentari del PP accepte la proposta unànime de tota l'oposició de crear una nova comissió d'investigació a les Corts, ja que fins ara ha rebutjat aquesta possibilitat plantejada en diverses ocasions. Cal recordar que la primera es va tancar en a penes deu dies, en ple mes d'agost. La conclusió, en aquella ocasió, va ser que l'accident havia sigut “inevitable”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.