Societat

infraestructures i serveis

S'espatlla per quart cop el control central de Rodalies

L'aturada d'una hora de la circulació ferroviària als túnels de Barcelona afecta desenes de milers de passatgers

La reiteració del cas evidencia que encara no existeix un comandament alternatiu

El control de trànsit centralitzat (CTC) de Rodalies de Catalunya es va tornar a espatllar per quarta vegada en menys de tres anys i va deixar durant una hora, i en plena operació sortida d'agost, desenes de milers de passatgers en andanes, estacions o trens esperant reprendre la marxa.

Segons l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), tècnics d'operació van detectar a les 16.56 h “una fallada en els equips de comunicacions del CTC” que afectava dispositius essencials i els sistemes de gestió i regulació del trànsit, així com els equips de comunicació amb els trens. Com ja comença a ser habitual en la reiteració d'aquest incident concret, no s'ha indicat cap possible origen de l'avaria perquè les causes “es desconeixen i s'investigaran”. Només la primera vegada que el nou ordinador central de Rodalies situat a l'estació de França es va espatllar, durant dues hores, el 12 d'octubre del 2010, es va atribuir l'incident a una falta de subministrament elèctric per l'avaria del transformador que alimenta el CTC. Aquell cop es va defensar que era una avaria “excepcional”, que no havia passat mai al CTC. L'1 d'abril de l'any següent, una aturada de més de vint minuts es va atribuir a la fallada d'“alimentació dels equips de comunicació del CTC”. El 2 de maig de l'any passat, l'ordinador central va estar fora de servei mitja hora, aquest cop sense que es donés cap explicació de l'origen de la fallada. S'investigava, però el resultat de les investigacions no s'ha donat a conèixer mai. Segons altres fonts, però, l'origen de l'avaria podria haver estat sempre el mateix: la fallada elèctrica del comandament que controla el trànsit de rodalies i regionals.

El CTC no es va recuperar fins a tres quarts de sis de la tarda i durant gairebé una hora un centenar de trens, segons Renfe, van quedar aturats o no van poder sortir. És a dir, va afectar de 25.000 a 30.000 passatgers.

LES XIFRES

50
minuts
va estar fora de servei ahir a la tarda el control de trànsit centralitzat (CTC) que Rodalies té a Barcelona.
100
trens
van quedar aturats o en espera de sortir en vies, estacions i túnels fins que es va reprendre el servei.
30.000
passatgers
afectats per la incidència, tenint en compte els trens que, segons Renfe, hi han estat implicats.
Les claus

La cinquena vegada se'n tornaran a investigar les causes

xavier miró

“Quedar sense llum és el malson de l'operador ferroviari”, explicaven fonts del sector quan el control de trànsit de Rodalies va quedar fora de servei per primer cop, l'octubre de fa tres anys. Aleshores, pel fet de ser inèdit aquest greu incident, Adif va aclarir que havia fallat el transformador elèctric que alimenta els equips informàtics. Dues línies elèctriques alimentaven el transformador, de manera que una substituïa l'altra en cas de fallada. El problema és que va fallar el transformador.

Però també aleshores es va saber que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) tenen duplicats els equips i les línies d'alimentació elèctrica, de manera que una apagada del control central de trànsit no els suposava la paralització indefinida de la circulació perquè poden operar des dels comandaments alternatius. Aleshores Adif va admetre que la investigació hauria d'establir alternatives per evitar que el cas es repetís. El resultat no s'ha fet mai públic. Al metro i a FGC mai no s'ha quedat tot el sistema a cegues. A Rodalies ja en són quatre en menys de tres anys. A la cinquena, s'investigarà el cas.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.