Societat

infraestructures

Foment estudia l'opció del tren llançadora fins a la T-1

El conseller de Territori va proposar a la ministra de Foment una solució per desencallar la connexió ferroviària amb l'aeroport

Al setembre el govern estatal es pronunciarà sobre la viabilitat del projecte

Promesa d'estiu però promesa de ministra, al cap i a la fi. Ana Pastor, responsable del Ministeri de Foment, va fer ahir costat al projecte de fer arribar un tren llançadora des del centre de Barcelona fins a la terminal T-1 de l'aeroport del Prat i va revelar que l'informe tècnic estarà enllestit a finals del mes de setembre i que aleshores serà el moment de prendre una decisió.

Pastor responia d'aquesta manera al projecte presentat al mes de juny passat pel conseller de Territori i sostenibilitat, Santi Vila. La idea de la Generalitat és d'aprofitar l'actual traçat de la xara de rodalies per fer-hi circular aquests trens especials i un cop a el Prat es construiria un túnel de 4,5 quilòmetres fins connectar amb la T-1. Amb aquesta proposta Vila pretén desencallar un projecte que ja és antic, ja que l'obra va ser projectada el 1998 i adjudicada el 2010, però des d'aleshores no s'ha fet res per avançar.

“Assignatura pendent”

Segons les paraules pronunciades per la ministra ahir en el seu periple per Catalunya, matí a Girona i tarda a Tarragona, aquesta vegada la cosa pot anar de veres. “És una de les assignatures pendents que tenim i ens ho hem de prendre molt seriosament per veure com és viable financerament”, va dir la ministra després d'assegurar que la connexió ràpida amb tren a l'aeroport és tan important com la qüestió dels accessos al port de Barcelona.

En relació amb el finançament de l'obra, en la proposta que el conseller Vila va presentar al ministeri es preveu buscar capital privat que assumeixi el 50% del cost de l'obra. La nova infraestructura podria costar poc més de 200 milions d'euros, molt menys dels 310 que s'havien previst en el projecte inicial. El conseller concretava fint i tot el capítol de la tarifa amb bitllets que tindran un suplement de 6 euros i que no haurien de pagar els treballadors de l'aeroport.

Pastor va recordar que tots els grans aeroports tenen un sistema de transport que els comunica de “forma fluida” i va donar a entendre que la capital catalana no pot quedar enrere en aquest sentit, i encara menys quan el volum de passatgers del Prat no para de créixer any rere any. “En uns moments de crisi econòmica l'aeroport de Barcelona ens dóna molts senyals d'alegria”, va afirmar la responsable de Foment.

Les paraules de la ministra tenen el seu reflex en els números de l'aeroport. L'última xifra de passatgers parla de 35 milions de persones al cap de l'any, de les quals 23 milions passen per la T-1. En canvi la T-2, que és molt menys utilitzada, disposa des de fa molts anys de l'enllaç ferroviari històric amb el centre de Barcelona.

LA FRASE

L'estudi sobre aquest enllaç de tren estarà fet al setembre i aleshores serà el moment de decidir
Ana Pastor
Ministra de foment

LA XIFRA

23
dels 35 milions de passatgers que passen cada any per l'aeroport del Prat fan servir la T-1.

La circumval·lació de Girona, el 2014

La ministra Pastor va fer ahir jornada completa a Catalunya, inaugurant obres a Girona i Tarragona i parlant de futurs projectes a Barcelona. La primera parada va ser al nord, on va inaugurar un nou enllaç de l'autopista AP-7 a Fornells de la Selva, al Gironès, una obra amb un pressupost de 28,5 milions d'euros. L'obra forma part de la circumval·lació de la ciutat de Girona, que estarà enllestida l'estiu de l'any vinent i en què l'AP-7 i l'N-II convergiran en quatre carrils. Això permetrà salvar la ciutat de Girona sense pagar peatge, ja que el desdoblament de la carretera en el seu traçat per la Vall de Sant Daniel era impossible.

A la tarda, la ministra va fer cap a Tarragona, on va inaugurar els primers vuit quilòmetres de la nova A-27, entre la capital del Tarragonès i Montblanc. L'obra neix amb polèmica perquè no hi ha data per a la continuació de l'autovia. En ser preguntada, Pastor va afirmar que s'està mirant quina fórmula de finançament es pot aplicar i va rebutjar el peatge.

La ministra també es va referir a les destrosses provocades pels aiguats a
l'N-230 a l'Aran. “Ho estem analitzant per veure quines millores s'hi poden aplicar.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.