Societat

Les copes, del súper

El 68% de les famílies gasten menys en oci a fora de casa

Bars i restaurants ajusten preus per retenir la clientela

Els establiments xifren la caiguda entre un 30 i un 60%

El negoci de l'oci nocturn ha caigut un 50% en els últims cinc anys


Canvi d'hàbits: es va menys al bar i la cervesa
es pren a casa


El cafè i l'entrepà per esmorzar, el tallat després de dinar o la cervesa sortint de la feina han acabat sucumbint a les retallades i cada dia hi ha més gent que en prescindeix. Un estudi de Madison Market Research presentat fa pocs dies indica que el consum de cervesa als bars s'ha reduït prop d'un 20%, però que la cervesa es continua venent en supermercats i botigues, perquè la gent se la pren a casa. “Els bars d'esmorzars i d'anar a prendre alguna cosa, i també els restaurants que ofereixen menús econòmics, han estat els últims a caure per la crisi, però des de l'any passat la baixada de consum els afecta d'una manera molt seriosa”, corrobora el president del Gremi de Restauració de Barcelona, Gaietà Farràs.

I en dóna testimoni, a peu de barra, Pablo González, propietari del bar Byrris, un establiment situat al barri de les Corts, a Barcelona. “Els clients que abans es prenien quatre cerveses, ara en demanen dues. Redueixen. De fet, he hagut d'abaixar els preus en més d'una ocasió, perquè si no no beuen res”, assegura González. “Aquí, al meu bar, m'atreviria a dir que, arran de la crisi, el consum ha caigut un 30%”, calcula.

A Catalunya hi ha 48.000 punts de restauració, dels quals 12.000 són a Barcelona ciutat. “No hi ha sous estables, no hi ha diners, hi ha por i no es consumeix com abans. Fins i tot qui manté la feina té una mena de temor i tampoc s'atreveix a gastar”, exposa Farràs. És el que es coneix com a fre psicològic. No hi ha dades de la baixada de consum en bars i restaurants, però les sensacions del sector coincideixen amb les últimes conclusions de l'Instituto Nacional de Estadística sobre consum familiar: un 68% de les famílies gasten menys en oci a fora de casa, un apartat que inclou des d'anar al cinema fins a sortir a sopar o visitar museus. En definitiva, hi ha un canvi d'hàbits que fa que es consumeixi menys als bars, i tant la cervesa, la copa com fins i tot la cola es compren al súper i es prenen a casa. En conseqüència, les empreses cerveseres venen menys. Segons dades del sector, l'any passat el consum de cervesa en bars i restaurants va baixar un 4% en comparació amb el 2011, però ho va fer un 2,5% si s'analitzen només les vendes en grans superfícies i botigues.

En la mateixa línia de González i Farràs, Leo Callioni, treballadora del bar restaurant Bambarol, descriu la prudència amb què els usuaris decideixen escollir un local o un altre, tenint en compte, sempre, la butxaca. “El primer que fa la gent és preguntar pel preu. I no es tallen. Si els nostres productes són més cars que els del cafè del cantó, ens ho diuen”, comenta. I això comporta una contenció de despesa i menys calaix per als establiments: “Si abans la gent sopava per 18 euros, ara, com a molt, ho fa per 12.”

La davallada del consum també arriba a Sarrià-Sant Gervasi. “Les vendes s'han reduït un 60% i els clients ja gairebé no vénen a sopar ni a dinar”, relata Nieves Serrano”, encarregada del bar Sant Francesc, situat al carrer Rector Ubach. Cal buscar estratègies. “Sempre intentem encoratjar els usuaris a prendre alguna cosa per complementar la cervesa, una tapa, per exemple”, continua. Les pissarres criden l'atenció amb ofertes. Són “mesures anticrisi” per incrementar el consum.

La majoria de propietaris i encarregats de locals veuen el got mig buit, però hi ha l'excepció que confirma la regla. És el cas de Pedro Basconés. “En aquest país la crisi no està en la cervesa. La gent té diners per beure una canya o una cola, però no per pagar la hipoteca. Sí que és cert que ja no demanen tants entrepans, però les begudes i els refrescos mai fallen”, assegura aquest cambrer, que fa més de disset anys que treballa darrere la barra del bar O'Que Faltaba de Barcelona.

Pel que fa a l'oci nocturn, el secretari general de Fecasarm, Joaquim Boadas, calcula que en els últims cinc anys el negoci ha caigut un 50%. “Si abans un jove anava un divendres o un dissabte a dos o tres locals i prenia una o dues consumicions a cada un, ara es queda en un sol local i hi fa una única consumició”, planteja. Malgrat tot és optimista: “Hem tocat fons. Només podem millorar.”

Si abans els usuaris es prenien quatre canyes, ara, com a molt, en demanen una o dues
Pablo González
Propietari del bar Byrris
El primer que fan els clients, abans d'asseure's, és preguntar pel preu dels productes
Leo Callioni
Treballadora del bar Bambarol
El turista surt pràcticament cada dia, mentre que els catalans ja no sortim ni els divendres
Joaquim Boadas
secretari general fecasarm
Els bars d'esmorzars o d'anar a fer un refresc han estat els últims a caure, però la crisi ja els afecta molt
Gaietà Farràs
gremi restauració de barcelona
Intentem obsequiar els clients amb alguna tapa, perquè si no no vénen ni per beure un refresc
Nieves Serrano Sánchez
titular del bar sant francesc
La gent sí que té diners per fer una cervesa, però no per pagar la hipoteca o el lloguer
Pedro Basconés
empleat del bar o'que faltaba

“Tenim sort del turisme”

“En la restauració, tenim sort del turisme”, afirma el president del Gremi de Restauració de Barcelona, Gaietà Farràs. L'oci a fora de casa és un dels apartats en què més han retallat els últims mesos les famílies catalanes. El mes passat, però, 2,1 milions d'estrangers van triar Catalunya per passar-hi les vacances, un 3,1% més que el juliol del 2012. “Els turistes –reflexiona Farràs– s'han convertit en un motor del consum. No tan sols pels diners que deixen, sinó també perquè es belluguen, generen il·lusió i encomanen una mica les ganes de consumir als autòctons.” I no només als restaurants, els locals d'oci nocturn també fan la major part de la caixa gràcies als turistes. “El turista surt pràcticament cada dia, mentre que els catalans ja no sortim ni el divendres. El dissabte com a molt”, indica el secretari general de Fecasarm, Joaquim Boadas.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.