Societat

educació

L'Estat espanyol se situa a la cua en comprensió lectora i càlcul numèric

Només els italians obtenen una nota pitjor en alfabetització de tots els països de l'OCDE

A un de cada tres adults de l'Estat els costa entendre una lectura

L'Estat es troba a la cua de tots els països de l'OCDE en càlcul numèric i comprensió lectora, segons el Programa d'Avaluació Internacional de Competències d'Adults (PIAAC), comparable a l'informe PISA dels estudiants, però centrat en tota la població de 16 a 65 anys.

En concret, l'Estat espanyol apareix en la penúltima posició, només al davant d'Itàlia, en comprensió lectora, amb una puntuació de 252 punts, 21 per sota de la mitjana de l'OCDE i 19 per sota de la mitjana a la Unió Europea. Pel que fa al càlcul numèric, els ciutadans espanyols obtenen 246 punts, 23 per sota de la mitjana de l'OCDE i 22 per sota de la de la UE. En aquest cas, el nivell dels adults de l'Estat es troba en la darrera posició dels països analitzats. L'estudi també preveu la resolució de problemes en entorns informàtics, tot i que a l'Estat aquesta prova no s'ha fet.

En comprensió lectoral, els adults de l'Estat espanyol se situen en el penúltim lloc, en un nivell formatiu que implica que els costa molt extreure conclusions d'una lectura i que es perden en un text de certa profunditat i riquesa com pot ser El Quixot, segons recull l'ACN. Els països capdavanters en aquest camp són el Japó, Finlàndia i els Països Baixos, situats entre 13 i 25 punts per damunt de la mitjana europea i entre 11 i 23 punts més respecte de la mitjana de l'OCDE.

Quant a les matemàtiques, l'Estat espanyol ocupa l'última posició. Els adults espanyols tenen, en aquest cas, un nivell que equival a fer càlculs matemàtics senzills. Per exemple, ja no poden comparar preus d'hotels ni són capaços d'encadenar càlculs aritmètics de manera correcta per calcular el preu final de la compra o no entenen el gràfic del rebut de la llum. Els països més avançats són, de nou, el Japó i Finlàndia, amb 19 i 17 punts per damunt de la mitjana de l'OCDE i amb 20 i 18 punts per sobre la mitjana de la UE, respectivament.

L'informe també subratlla que només hi ha una petita proporció d'adults que estan entre els nivells més alts, un 5% en comprensió lectora i un 4% en matemàtiques, mentre que la mitjana de l'OCDE és de 12% i 13% en cadascun d'aquests àmbits. En canvi, el 27% de la població adulta té el nivell més baix de formació en competència lingüística i el 31%, en càlcul.

LA FRASE

Viure tants anys en el marc d'una dictadura va afectar molt el sistema educatiu
Irene Rigau
consellera d'educació
No és acceptable que una cinquena part de la població de la UE tingui uns nivells tan baixos
Androulla Vassiliou
Comissària europea d'educació

Rigau vol un canvi de mentalitat a favor de l'educació

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va reaccionar ahir al contingut de l'informe del PIAAC demanant que la societat faci un“canvi de mentalitat a favor de l'educació i la cultura”. La consellera considera que només amb aquest canvi d'actitud s'aconseguirà una millora en el coneixement global de la població i va rebutjar una modificació de les lleis d'educació. En declaracions al canal 3/24, Rigau va criticar les actituds que han deixat de “donar valor” a la superació, l'esforç, l'atenció i els hàbits d'estudi. En la valoració dels resultats, la consellera Rigau va demanar que es tingués en compte el fet que l'Estat espanyol va viure 40 anys sota el règim de la dictadura franquista, fet que va afectar de manera negativa el sistema educatiu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.