Societat

Alcohòlics i medicats amb fàrmacs durs, sense carnet

La llei de trànsit clou avui el termini d'esmenes

Trànsit retiraria el permís de conduir a addictes a l'alcohol i medicats amb fàrmacs agressius, però Salut ho descarta

El RACC vol la pena màxima per a reincidents

La nova llei de seguretat viària clou avui el termini d'esmenes al Congrés dels Diputats i quedarà a punt per ser redactada. Mentre el PP l'enllesteix, les diverses entitats i administracions que han estat consultades hi aporten els seus suggeriments. En aquest marc, tant el Servei Català del Trànsit com el RACC van exposar ahir algunes de les últimes matisacions a una normativa que camina cap al consens.

El director del Servei Català del Trànsit, Joan Josep Isern, va proposar ahir retirar temporalment el permís de conduir a les persones addictes a l'alcohol i les drogues, i a les que se sotmetin a tractaments amb psicofàrmacs agressius, que poden tenir efectes sobre la seva capacitat d'atenció. “Si volem arribar a l'any 2050 sense morts necessitarem que aquelles persones que tenen una problemàtica determinada per a la conducció i estan detectades des de la sanitat, que ho estiguin també per al trànsit, perquè són un perill potencial.” A més de la implicació de Salut, Isern reivindica més suport de la fiscalia i tota la judicatura perquè els conductors amb excés d'alcohol i drogues a la sang siguin qualificats d'“assassins en potència”.

La severitat que el SCT reclama sobre els conductors que sobrepassen els límits d'alcohol o drogues es basa en el fet que el 35% dels morts en accidents de trànsit superaven els límits permesos. Si bé en els últims anys s'ha reduït força la sinistralitat, cal “trencar el binomi alcohol i droga és igual a accident”, explica el director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, i això “hauria de ser el repte” de la nova llei. El 50% dels conductors morts en accidents tenien algun tipus de substància alcohòlica, droga o psicotròpic a la sang, segons un estudi de l'Instituto Nacional de Toxicología.

Per aquest motiu, el RACC veu amb bons ulls l'augment de les sancions pel fet de conduir begut, que la llei preveu doblar, de 500 a 1.000 euros. Però l'entitat considera excessiu generalitzar les sancions i circumscriuria aquestes multes màximes a “infractors reincidents o als que superin la taxa d'1,2 grams d'alcohol a la sang”.

Nadal va fer públiques ahir les al·legacions del RACC, en què es consideren “excessives” les multes generalitzades de 1.000 euros. El RACC optaria per sancions i normatives més flexibles i que incideixin en alguns col·lectius, de manera que els conductors professionals o els novells –amb menys de dos anys d'antiguitat– tinguin un límit d'alcohol zero. Actualment, la llei fixa el límit en 0,3 grams per litre de sang per a tothom. La sanció greu per alcohol inclourà la retirada de sis punts dels dotze de què disposa el carnet.

El RACC avala limitar l'accés al volant a les persones que es mediquen amb fàrmacs agressius o que afecten l'atenció: “L'encreuament de dades seria positiu” per evitar accidents. Però l'ofensiva contra els que prenen medicaments que poden generar somnolència o alenteixen la capacitat de reacció no és compartida pel Departament de Salut. La conselleria qüestiona la proposta de retirar parcialment el permís als que segueixen tractaments amb efectes secundaris: “Hem de mantenir un respecte total a la confidencialitat dels pacients”, assegurava ahir un portaveu de Salut. Malgrat la “total” disposició a col·laborar amb Trànsit, va explicar el conseller Boi Ruiz, Salut alerta que “caldria estudiar molt bé” com utilitzar “els codis de reserva sanitària” dels pacients i “no infringir la llei de protecció de dades”.

Incidir en la lluita contra l'alcohol serà clau per disminuir la sinistralitat a la carretera els pròxims anys, ja que si bé durant una dècada es va reduir l'accidentalitat, a partir del 2008 s'ha anat estabilitzant. Els joves tenen més possibilitats de tenir un accident. El col·lectiu de mitjana edat lidera els sinistres relacionats amb els efectes secundaris d'algun medicament.

La llei de seguretat viària s'aprovarà el 2014 i el Ministeri de l'Interior la vol implantar l'estiu del 2014.

Estem disposats a col·laborar, però respectant la protecció de dades i el codi de reserva sanitària
Boi Ruiz
conseller de salut
La medicació agressiva és un perill. Els conductors amb excés d'alcohol són assassins en potència
Josep Isern
servei. cat. trànsit
Cal trencar el binomi alcohol i droga és igual a accident. Però no castigant tot el col·lectiu al volant
Miquel Nadal
president de la fundació racc

Límit de 130 km/h en trams llargs

L'ampliació del límit màxim de velocitat a 130 km/h en autopistes i autovies tirarà endavant amb la nova llei. Trànsit no en preveu l'aplicació en gaires trams a Catalunya, perquè considera que l'envelliment del parc automobilístic ja augmenta la perillositat a la carretera. En canvi, el RACC avala la proposta del ministre Jorge Fernández Díaz, però “sempre que sigui en trams llargs i sense haver d'alternar constantment la velocitat”, com succeïa en els inicis de la velocitat variable als accessos de Barcelona. Aquests trams “seran l'excepció i n'hi haurà pocs” a la xarxa viària, preveu Miquel Nadal.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.