Renfe es disculpa amb l'avi del Talgo i vigila la revisora
La companyia truca Josep Maria Sagrera i li ofereix un viatge on vulgui de l'Estat
L'expedient a l'empleada no es resoldrà fins al mes que ve i mentrestant treballarà “sota supervisió tutoritzada”
Renfe es va disculpar ahir per telèfon amb Josep Maria Sagrera, el veí de Girona de 72 anys que va queixar-se fa una setmana que una revisora l'havia fet baixar d'un Talgo –a ell i el seu nét de 4 anys– després de dir-li en castellà: “Tinc mania als catalans, i ara, pels meus collons que baixareu.” Tot i que la revisora, Rosa María Vicente, havia dit a aquest diari que havien baixat perquè havien volgut i que tenia testimonis de la seva versió, Renfe sembla que ha cregut la denúncia de Sagrera. “Crec que ja han fet el seu judici. M'han dit que els sap greu, que això no es podia fer, que no és la manera de fer de Renfe i que em demanaven disculpes”, explicava ahir a la tarda Sagrera. La companyia s'ha compromès no només a pagar-li els bitllets, sinó que també li ha ofert un viatge amb la família allà on vulguin de l'Estat i que li ensenyaran al nen les màquines i el funcionament del tren.
Renfe, a més, ha decidit que mentre es resol l'expedient informatiu disciplinari que s'ha obert a la revisora, la treballadora “realitzarà les seves tasques sota supervisió tutoritzada”, segons van informar ahir fonts de la companyia. El termini per cloure l'expedient és aproximadament d'un mes.
L'incident va passar dijous dia 5, quan Sagrera i el seu nét van anar amb Talgo per complir el somni del nen, a qui agraden molt els trens. Van pujar a Barcelona amb destí a Girona, però l'home no va comprar bitllet per al nen perquè no sabia que hagués de pagar. La revisora li ho va dir amb “molt males paraules” i “molt enfadada”. L'home s'expressava en català, però en veure que ella s'anava enfadant li va parlar en castellà. Va ser després de buscar diners i donar-los a la revisora que la dona va dir que tenia “mania als catalans”, va fer parar el tren a Montcada i Reixac i els va fer baixar.
Trucada en català
Sagrera està molt satisfet amb la trucada de la companyia –“han quedat molt bé”– i destaca que el responsable de trens de llarga distància de Barcelona que el va trucar se li va adreçar, en tot moment –la trucada va durar 12 minuts–, en català i que, a més, va deixar-li clar que Sagrera tenia tot el dret a parlar en aquesta llengua: “M'ha dit que no hi ha motiu per canviar d'idioma.”
Pel que fa al viatge que li han ofert, Sagrera explica que té família a València i que possiblement hi aniran amb l'Euromed.