Societat

El TAV, a Tolosa; l'avió, a París

Els ministres espanyol i francès inauguren avui el tren directe a París

No competirà amb l'avió a París o a Lió, però sí en els corredors de Tolosa o Marsella

Converteix Barcelona en ‘capital' d'euroregió

El tren d'alta velocitat (TAV) directe a París s'estrena avui amb dos serveis diaris en cada sentit, però Renfe i la francesa SNCF també comencen a operar tres serveis diaris més d'anada i tornada a Lió, Tolosa de Llenguadoc i Marsella. D'aquests dos darrers en sentirem a parlar, perquè podrien captar part de la quota de mercat que avui té l'avió. Difícilment ho podran fer en el cas de París i Lió, on el viatge ferroviari s'allarga sis hores i mitja i cinc respectivament.

Amb una sortida al matí i una a la tarda, el tren directe a París no pot competir en temps i preu amb les aerolínies de baix cost. El viatge en tren és de sis hores i mitja, tenint en compte que el tram de via entre Perpinyà i Nimes encara no és d'alta velocitat i no s'hi construirà fins més enllà del 2030, segons la darrera previsió del govern francès.

6 hores i mitja en tren

En avió, el temps de viatge és d'una hora i tres quarts, al qual s'han d'afegir un parell d'hores més entre trasllats als aeroports, facturació de maletes i temps d'espera. Això són dues hores menys com a mínim. Però, a més, les companyies de baix cost ajusten molt els preus. Si es vol viatjar, per exemple, el diumenge 22, Easyjet ofereix una tarifa de 66,99 euros i Ryanair, de 69,35 enfront dels 170 euros del TAV del matí o 144 del de la tarda. Amb un punt d'ironia, el conegut expert en infraestructures Germà Bel ha dit que només optaran pel tren aquells que tenen fòbia a l'avió.

Però, certament, sis hores i mitja de viatge són poc competitives per al viatjant de negocis que va a París per feina o per al turista que va a passar-hi el cap de setmana i no vol perdre un dia sencer al tren entre l'anada i la tornada. El servei sota la marca Renfe-SNCF en cooperación que comença a operar entre Barcelona i Lió té un obstacle semblant: fins a la capital de la regió Roine-Alps el viatge dura cinc hores i costa 97 euros el dia 22, mentre que Easyjet hi vola per 63 euros i Vueling, per 55 en una hora.

Els estudis que comparen corredors d'arreu del món demostren que el tren d'alta velocitat fa competència a l'avió en els recorreguts de fins a quatre hores. Fins a tres hores, el TAV aconsegueix guanyar com a mínim el 60% de la quota de mercat, com és el cas del París-Londres (més del 80% en el Madrid-Sevilla i el Tòquio-Osaka i més del 90% en el París-Lió). Amb menys de quatre hores de viatge, el tren pot fer les paus amb l'avió, però a partir d'aquí ja només capta entre el 30% i 40% de viatgers o encara menys. Això no vol dir que el servei no sigui rentable o no cobreixi una demanda determinada.

Capital d'Occitània

El gran canvi que aporta el servei que inauguren avui els ministres Ana Pastor i Frédéric Cuvillier és l'estreta connexió de Barcelona i Catalunya amb l'euroregió Pirineus Mediterrània posada en marxa el 2004 pel president Maragall. Perpinyà queda a una hora; Narbona, Besiers i Carcassona, a dues, i Montpeller, Tolosa de Llenguadoc i Nimes, a només tres.

La seva influència com a gran capital europea més propera també s'estén fins a Avinyó, Ais de Provença i Marsella, que queden a només quatre hores. Des de l'aeroport del Prat només hi ha vols a Tolosa i Marsella, però els preus del TAV també són competitius: 86 euros a Marsella pels 60 de Vueling i 66 a Tolosa pels 55 de Vueling.

LA XIFRA

500
quilòmetres
es considera la frontera en què el TAV competeix amb l'avió per temps. Més enllà, va perdent quota.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia