Societat

El govern farà pagar més pels cotxes més contaminants

L'executiu vol que les tarifes de l'aparcament i les zones verda i blava s'encareixin segons les emissions

La mesura afecta Barcelona, Badalona, Santa Coloma, l'Hospitalet, Sabadell i Terrassa

Davant l'evidència científica que la contaminació del trànsit fa mal a la salut i el malestar creixent d'experts ambientalistes i sanitaris per la falta de resposta política, el govern de la Generalitat ha decidit fer un pas i obligar els ajuntaments que cobrin més cara la tarifa d'aparcament públic als conductors dels vehicles més contaminants. El problema de contaminació viària afecta la primera corona metropolitana i, per això, el govern ha decidit aplicar la mesura a totes les ciutats de més de 100.000 habitants afectades pel nou pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire a l'horitzó 2015. Al costat de Barcelona, també hi ha Badalona, l'Hospitalet de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Sabadell i Terrassa.

No es prohibeix circular

És una mesura que defuig prohibir l'entrada a determinades zones de la ciutat dels vehicles més contaminants, tal com demanen alguns experts, però serà l'acció més important quant al trànsit després de la limitació de velocitat a les entrades de Barcelona, i la primera de caràcter impositiu als conductors que vulguin utilitzar aparcaments públics en aquesta primera corona. Ho va anunciar ahir la directora general de Qualitat Ambiental, Maria Assumpta Farran, en una jornada sobre contaminació i qualitat de l'aire, organitzada precisament per entitats contràries al pla (Confavc, CCOO, UGT, PTP i Ecologistes en Acció), ja que el consideren mancat d'ambició i insuficient per lluitar contra el problema. La idea força de la mesura és que qui contamina, paga.

Qui contamina, paga

En comptes d'optar pel peatge explícit que imposen ciutats com ara Londres, les sis localitats afectades hauran d'adaptar els parquímetres dels seus aparcaments municipals –incloent-hi les zones verdes i blaves– per tal de tarifar segons el nivell de contaminació dels vehicles.

El conductor haurà d'introduir la matrícula del vehicle i el programa informàtic coneixerà automàticament el seu any de matriculació, el model i el nivell d'emissions, especialment de partícules (PM10) o NO2 –les que superen a Barcelona els llindars permesos per la UE. Els vehicles més nous i sostenibles pagaran menys que els més vells i contaminants, en un escalat que anirà
des del cotxe o la moto elèctrics fins al vehicle de motor dièsel més antic.
El govern està disposat a negociar el procés d'implantació amb els consistoris, que, probablement, presentaran al·legacions, però Farran va deixar clar que no hi haurà marxa enrere en la mesura.

LA DATA

2015
Abans d'aquest any
s'haurà d'haver implantat el nou sistema als aparcaments públics de l'àrea contaminada.
Les claus

Tercera via entre el no res i la prohibició de circular

x.m

“Ens hem autoesmenat”, va admetre Farran respecte de la redacció del pla que hi ha a exposició pública i que encara no preveu l'aparcament tarifat per motiu ambiental. Al govern de CiU li ha costat tres anys optar per una mesura impositiva per
fer front al problema de contaminació atmosfèrica de l'àrea metropolitana. Després d'haver participat en la campanya d'acarnissament contra el tripartit per la limitació dels 80 km/h, CiU ha apostat per anar introduint una fiscalitat ambiental en l'ús de les vies públiques a Catalunya, però fins ara no havia entrat a fons en el principal problema de contaminació atmosfèrica del país, sobretot pels recels de Barcelona. El temps, però, juga en contra dels braços plegats. Any rere any, la primera corona supera els llindars permesos per la UE i els experts ambientalistes defensen que la limitació de velocitat pot fer baixar un llindar però només la restricció de trànsit pot reduir el problema de contaminació crònica. Barcelona no vol peatge d'entrada ni zones restringides al trànsit. “El peatge és l'aparcament”,
va defensar el regidor Puigdollers fa un parell d'anys. Doncs ara l'aparcament farà d'ecotaxa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia