Societat

Un any amb TAV a Girona

El sector econòmic reconeix els beneficis de l'alta velocitat per l'arribada de més turistes

El govern en lloa el valor afegit, però critica el seu retard i que no s'acabi el projecte

Els hotelers diuen que un 6% dels clients provenen de l'alta velocitat


La línia del TAV de Figueres i Girona fins a Barcelona complirà el dia 9 de gener vinent el primer any de funcionament –el 8 les autoritats van fer l'acte protocol·lari– i arribarà al seu primer aniversari amb xifres que revelen l'èxit de la nova infraestructura. L'ús diari d'unes 3.400 persones des de les dues estacions gironines de l'alta velocitat corroboren que la nova línia fèrria ha rebut la benedicció dels ciutadans.

Mantenint la mitjana dels últims mesos i prenent com a referència les darreres dades de Renfe, s'estima que la infraestructura haurà portat en el seu primer any més d'1,2 milions de passatgers amb origen o destinació Girona o Figueres. El servei amb més èxit és l'Avant, que connecta la capital empordanesa i gironina amb Barcelona, i a la inversa, i que acapara el 75% dels viatgers. Els només 38 minuts des de Girona a Barcelona i els 51 des de Figueres, l'han convertit en una alternativa altament vàlida per a molts ciutadans que van cada dia a treballar a la capital. La rapidesa de la connexió ferroviària, així com un preu no gaire més elevat del que es podia obtenir en el servei de mitjana distància –que triga uns 40 minuts més– han fet que, per als professionals, el TAV sigui una solució en els seus desplaçaments diaris. Això fa que els trens de primera hora, així com els del vespre, siguin els més sol·licitats. Un 25% dels viatgers utilitzen el servei del TAV que connecta les ciutats catalanes amb Saragossa i Madrid.

Bon impacte econòmic

Els sector econòmic i turístic de la ciutat de Girona fa un balanç positiu d'aquest primer any de funcionament del TAV. Girona va ser l'última capital catalana a incorporar-se a l'alta velocitat, però en aquest primer any el sector comercial i el de la restauració i l'hostaleria posen bona nota a l'influx econòmic que ha suposat per a la ciutat.

El president de Girona Centre Eix Comercial, Josep Maria Noguer, garanteix que “el TAV ha facilitat que més visitants descobreixin la ciutat”. “Ho hem notat en el comerç”, hi afegeix. No té cap dubte que l'alta velocitat és un element més que permet revertir la crisi econòmica i considera que, des de la seva arribada a Girona, la ciutat s'ha fet més visible i això “ha estat sens dubte positiu”. El fet que des del mes passat s'hagin iniciat els combois directes a París també es pot notar. “Com més connexions tinguem, millor ens anirà, i segur que més francesos s'animaran a venir fins a Girona”, sosté Noguer. Una visió semblant és la que expressen al sector de l'hostaleria de Girona. El president de l'Associació d'Hostaleria de Girona i Radial, Xavier Nicolazzi, explica que, amb la posada en marxa ara farà un any del TAV, “l'efecte va ser molt espectacular i també ho ha estat per esdeveniments com el Temps de Flors, i la resta de l'any s'ha notat, sobretot, perquè porta gent als restaurants”. Pel que fa als hotels, l'impacte potser s'ha notat menys, però, tot i això, Nicolazzi situa “entre un 5% i un 6% els clients que provenen del TAV”. No té cap dubte que el tren “ha posat Girona al món” i considera vital “continuar fent promoció per donar a conèixer la ciutat”. Això sí, lamenta que els francesos “no hagin arreglat tota la línia fins a París”.

A l'Ajuntament de Girona veuen “dues realitats molt oposades” en l'arribada del TAV. D'una banda, el regidor responsable del projecte ferroviari i portaveu del govern de CiU, Carles Ribas, afirma que “és indubtable la quantitat d'oportunitats que obre per al futur”, però, de l'altra, recorda que és “un projecte que arriba amb molta tardança i deixa a mig fer la reconversió prevista de la ciutat”. Per això, el govern municipal admet que l'aniversari té “un gust agredolç”, perquè no s'ha completat tot el projecte ferroviari i també pel patiment dels veïns més propers a l'obra.

També s'ha criticat, al consistori gironí, Adif i Foment, pel que fet que no assumeixin la reposició de zones molt afectades per les obres, encara que estiguin més enllà de la tanca. Ara es negocia un conveni que dissenyi les últimes reposicions que encara queden per completar.

LES FRASES

És una oportunitat turística i econòmica, però arriba tard i ha quedat a mig fer
Carles Ribas
regidor del projecte ferroviari a Girona
Hem posat Girona al mapa, i això es nota en les vendes
Josep Maria Noguer
President de Girona Centre eix comercial
Ha estat un revulsiu important i calculem que un 6% de clients vénen amb TAV
Xavier Nicolazzi
president de l'associació d'hostaleria de Girona i Radial
75
per cent
dels usuaris del TAV utilitzen el servei Avant, que connecta Girona i Figueres amb Barcelona.
1,2
milions
de passatgers hauran passat per Girona i Figueres en el primer any d'ús del tren d'alta velocitat.

“Si això és progrés, que vinguin a Sant Narcís”

Sant Narcís ha viscut en primera línia tots aquests anys d'obres i encara veu el barri a mig refer. El president en funcions de l'associació veïnal, Martí Carreras, és concloent quan afirma que, “si aquestes grans obres són el progrés, que vinguin a veure el barri de Sant Narcís”. Els veïns lamenten que el tren ja passi i el barri continuï sense recuperar els espais urbans, per això entenen que s'han quedat com a barri de “rereciutat”. Tot i això, la recuperació de l'eix viari de la plaça Europa i el carrer Josep Maria Gironella, a tocar de les obres de l'estació del TAV, permet que ara respirin “una mica”. En aquest sector de Girona reclamen al consistori que ara inverteixi en la millora del barri. “Ens hem menjat la merda per portar turistes a la taula dels altres”, diu Carreras, per il·lustrar la sensació que tenen. També s'ha patit molt en el terreny comercial. Els talls de trànsit han fet baixar les persianes en diversos casos i els que resisteixen han patit molt. Ara comencen a veure la llum al final d'un túnel massa llarg.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia