Societat

El tren ja guanya l'avió de Barcelona a Tolosa i hi competeix cap a Marsella

El TAV s'emporta el 83% de passatgers cap a Tolosa de Llenguadoc i el 40% al corredor de la capital de la Provença

Han viatjat 27.220 usuaris cap a París

El tren d'alta velocitat (TAV) ha irromput al mercat de viatges entre Catalunya i França com si seguís el manual de la competència amb l'avió. Arreu del món, el tren d'alta velocitat guanya el seu competidor quan arriba al seu destí en tres hores, i a partir d'aquí va perdent terreny. Això és el que ha passat només en els primers tres mesos de posada en marxa dels serveis ferroviaris directes de Barcelona a París, Lió, Marsella i Tolosa de Llenguadoc.

Més difícil a Marsella

Comparant les dades aeronàutiques d'Aena amb les de l'aliança Renfe-SNCF, el tren ja guanya amb un 83% de quota a l'avió en el corredor de Tolosa de Llenguadoc. El viatge cap a aquesta capital dura tres hores des de Barcelona i es pot comparar amb el domini del tren als corredors Barcelona-Madrid (60%), Londres-París (60%), Madrid-Sevilla (80%), Tòquio-Osaka (80%) o París-Lió (90%). Més difícil ho tindrà a Marsella, on el viatge dura quatre hores i mitja i on és improbable que pugui aconseguir una quota de mercat superior al 40%. Però cal dir que en només tres mesos ja l'ha assolida. El primer trimestre més de 7000 persones han viatjat en avió de Barcelona a la capital provençal, però 4.600 ja ho han fet en el nou servei ferroviari.

Impossible ho tindrà en els corredors de Lió i París, on el TAV tarda cinc i sis hores i mitja, respectivament, almenys fins que es construeixin les vies d'alta velocitat entre Perpinyà i Nimes, que no serà abans de l'any 2030.

Així, només han optat pel tren per anar a Lió 4.687 passatgers en comparació amb els 44.000 de l'avió. És a dir, poc més d'un 10% de la quota de mercat. A París han estat 27.220 passatgers del tren contra 334.609 de l'avió. Aquesta quota del 7,5% podria ser sensiblement superior considerant que hem tingut en compte també tots els passatgers que han volat de Barcelona al gran aeroport de connexió –hub– Charles de Gaulle, on la majoria hi fan escala obligada per volar a altres destinacions del món i no van pas a París com a destí final de viatge.

Les dades del primer trimestre del TAV transfronterer ja mostren les noves relacions que potenciarà el servei ferroviari directe. Després de París, les destinacions de més èxit de Barcelona cap a França són Perpinyà, amb 18.526 viatgers, i Montpeller, amb 15.149. Més enrere ja queden els 8.906 passatgers a Narbona, i els 8.754 a Tolosa.

LA DATA

15.12.2013
Dia d'estrena
dels quatre serveis diaris de Barcelona, Girona i Figueres a París, Lió, Marsella i Tolosa.

LA XIFRA

18.526
passatgers
han viatjat en el tren d'alta velocitat entre l'estació de Sants i la de Perpinyà els primers tres mesos.

Vagons del TAV on es garantirà el silenci

Renfe posarà a la venda al servei d'alta velocitat bitllets de “cotxe silenciós”, on no es permetrà parlar per telèfon mòbil, no hi haurà megafonia i on la il·luminació serà més tènue. El president de la companyia, Julio Gómez-Pomar, anunciava ahir que és la resposta a la demanda continuada de molts passatgers, “sobretot d'aquells que viatgen de bon matí o d'aquells que volen aprofitar el temps de viatge per descansar o treballar”. Aquesta modalitat de bitllet en vagó silenciós es posarà en marxa entre juny i juliol d'aquest any, segons la previsió de la companyia, i forma part de la nova política comercial que inclourà un servei de transport d'equipatges porta a porta i l'inici de la prestació de connexió Wi-Fi als trens.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia