Societat

Preus i impostos francesos al TAV Barcelona-Madrid

Ferrovial aplica en els serveis a bord preus més cars i els impostos de França en territori estatal quan el tren té origen a Madrid i a Marsella

L'IVA de l'aigua que Montoro sospesava apujar del 10% al 21% es paga al 7%

Els passatgers del TAV Barcelona-Madrid poden acudir al vagó cafeteria, demanar-hi un cafè i una ampolla d'aigua i pagar-ne el preu i els impostos que pagaria per ells al Cafè de Flore del Boulevard Saint Germain de París. És la paradoxa que es viu a bord dels trens d'alta velocitat que tenen origen a Madrid i a Marsella, amb parada a Barcelona, i en què opera l'espanyola Renfe en col·laboració amb la francesa SNCF. En tots ells, Ferrovial Servicios, que és la concessionària dels serveis a bord del TAV des del desembre del 2013, hi aplica una tarifa de preus francesos molt superior als que aplica la mateixa empresa en la resta de combois i que, per exemple, dispara el preu d'un cafè des dels 1,80 euros de la carta habitual fins als 2,50 euros.

La sorpresa del viatger que embarca a Madrid o Barcelona –el trajecte d'aquest tren inflacionista és directe i, per tant, no té aturada a Lleida-Pirineus ni a Camp de Tarragona– quan acudeix al vagó cafeteria és majúscula. Perquè el bitllet expedit per Renfe no té cap diferència amb el de la resta de trajectes Barcelona-Madrid o Madrid-Barcelona ni en el seu format ni en el seu import. La carta de preus, a més, no està penjada enlloc –com sí que succeeix en la resta de trens– i les tarifes només es recullen en la carta b2in, així que en la majoria de casos l'ensurt arriba a l'hora de pagar.

Si bé en el cas d'un cafè sol l'encariment és de 70 cèntims (d'1,80 a 2,50 euros), en aquests trens el més sorprenent és que a la també encarida ampolla d'aigua (d'1,80 euros del tren habitual passa a 2,30 euros) Ferrovial Servicios hi aplica la fiscalitat francesa, més reduïda. De manera que, mentre que els experts de la comissió Lagares elegits per Cristóbal Montoro aconsellen elevar l'IVA del tipus reduït del 10% al general del 21% en aliments com l'aigua, una empresa amb seu a Madrid aplica en sòl espanyol el tipus d'IVA francès del 7% a l'aigua venuda a bord.

L'escalada d'inflació à la française, a més, opera sobre els preus fixats per l'antiga concessionària Cremonini, mantinguts per Ferrovial i que són molt superiors al dia a dia fora del tren. Sense anar més lluny, l'ampolla d'aigua Solán de Cabras de 33 centilitres venuda a 1,80 euros (amb IVA espanyol del 10%) i a 2,30 euros (amb IVA francès del 7%) costa al supermercat 40 cèntims. És, doncs, un 500% més cara al TAV.

Ferrovial no ha contestat a la invitació d'aquest diari a donar la seva versió. “És un servei internacional i a la carta de productes consta que s'opera amb SNCF, però tot i així els viatgers se'ns queixen molt i reconec que pagar 2,50 euros per un cafè és un escàndol”, se sincera una empleada a bord de Ferrovial que no vol ser identificada. “Però com a empleat no pots fer res més que explicar que ve de Marsella o hi va i que per això té preus diferents”, rebla. El tren és el que surt de Barcelona a les 11.40 hores i el que surt de Madrid a les 15.40 hores i el trajecte és de dues hores i mitja. En el conveni per compartir trajectes signat entre Renfe i la SNCF va quedar el buit legal de la regulació dels preus dels bars dels combois.

LES XIFRES

2,50
euros
és el preu d'un cafè en el tren de les tarifes franceses i 1,80 euros el que costa a la resta (vegeu tiquets adjunts).
7
per cent
és el tipus d'IVA que s'aplica a França a l'aigua i el que Ferrovial aplica tot i que l'espanyol és del 10%.

ERO a 417 empleats de restauració

El personal de restauració a bord del tren d'alta velocitat Barcelona-Madrid que ha de conviure amb l'enuig dels passatgers quan s'adonen que els preus són francesos s'enfronta a un expedient de regulació d'ocupació (ERO). Ferrovial Servicios, que té una plantilla de 2.100 empleats, justifica la presentació d'un ERO que podria afectar 417 treballadors precisament amb l'argumentació que ha caigut la demanda de menjar a bord dels trens.

La plantilla de Ferrovial, que opera amb Serunión com a societat subcontractada, prové de Cremonini, l'antiga concessionària dels serveis de restauració a bord des del 2009. El contracte guanyat en concurs per Ferrovial és de quatre anys i per ell va pagar 252,8 milions d'euros.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia