Societat

Com evitar un clima extrem

El 5è informe dels científics del clima és clar: aquest segle s'ha de generar tota l'electricitat mundial sense emetre CO2 a l'atmosfera

L'escalfament només es frenarà si les noves metròpolis de l'Àsia i l'Àfrica neixen sostenibles

Evitar que l'escalfament planetari augmenti per sobre de 2°C és un repte enorme i cal fer un gir radical en tecnologia, acció política i actitud ciutadana –s'han de reduir les emissions de CO2 entre el 40 i el 70% a mig segle i totalment al final. Un dels vicepresidents del Panel Intergovernamental d'Experts en Canvi Climàtic (IPCC), Ottmar Edenhofer, creu que només queda una “modesta esperança” d'assolir-ho. Un augment de temperatura de 3 o 4 graus centígrads tindrà conseqüències greus sobre el planeta i la població. Després que els dos primers grups de treball del cinquè informe de l'IPCC hagin mostrat les bases científiques del pronòstic i les conseqüències climàtiques, ecològiques i socioeconòmiques, el tercer grup de treball va aprovar a Berlín, diumenge, l'informe sobre les mesures que cal prendre.

Producció elèctrica

La majoria de CO2 antropogènic l'emeten les centrals elèctriques. El primer repte, doncs, és aquí. Els experts conclouen que, entre el 2040 i el 2070, s'han d'haver reduït un 90% aquestes emissions i s'ha d'acabar el segle amb generació elèctrica neta. Les centrals de gas natural, menys contaminants, poden ajudar a la transició fins al 2050, però després també hauran d'anar deixant pas. Això requereix incrementar fins al 80% les alternatives renovables, les noves tecnologies d'emmagatzematge de carboni o l'energia nuclear. L'IPCC considera “madura” aquesta darrera energia però li reconeix grans riscos de seguretat i ecològics, així com oposició ciutadana.

Transport

El transport consumeix una quarta part de l'energia i la magnitud va camí de doblar-se. Les emissions s'han de reduir un 40% fins al 2050. El futur urbà és per al transport públic, la bicicleta i el vianant. El bus elèctric s'ha d'imposar i el tren d'alta velocitat ha de ser el transport entre capitals del continent. L'avió s'haurà de reservar per als vols de llarga distància. Reduir la contaminació urbana beneficiarà la salut i mitigarà el canvi climàtic.

Indústria

La indústria és el segon gran emissor de CO2 i la tecnologia actual ja permet reduir un 25% el consum energètic del sector, sobretot als països en desenvolupament on encara no s'ha implantat.

Agricultura i ús del sòl

L'agricultura, la ramaderia i altres usos del sòl generen una cinquena part de les emissions. Però la perspectiva és que es reduiran per la frenada de la desforestació i la replantació necessària. Els biocombustibles generen dubtes seriosos sobre la seva eficiència global. Regionalment, però, poden ser una opció.

LA XIFRA

385
bilions de dòlars anuals
costarà frenar el canvi climàtic o adaptar-s'hi. Si no es fa ara, cada cop serà més car.

Ciutats compactes i eficients

L'any 1800, només Beijing superava el milió d'habitants. Avui, hi ha 449 ciutats que el superen. Les ciutats consumeixen tres quartes parts de l'energia i emeten la mateixa proporció de CO2. L'expansió urbana prevista és d'1,2 milions de persones per km² fins al 2030, a un ritme de construcció de dos Manhattan cada dia. Això vol dir que, a meitat de segle, la població mundial haurà augmentat en dues terceres parts l'actual. L'alentiment de l'escalfament global es juga a l'Àsia i l'Àfrica. En urbanisme, a Europa i Amèrica només queda corregir models insostenibles: “Si vius en una ciutat mitjana d'Amèrica del Nord, has de recórrer llargues distàncies i agafar el cotxe per comprar pa o anar a a treballar”, afirma a l'agència Reuters Karen Seto, professora de la Universitat de Yale i coautora del capítol sobre planificació urbana de l'informe.

Les futures ciutats de l'Àsia i l'Àfrica són l'oportunitat: han de tenir una alta densitat residencial i laboral per gastar menys energia i ser accessibles en transport públic per anar d'un ús a l'altre. Llars ben aïllades per estalviar energia, carrils bici i zones de vianants són l'aposta. Avui, però, aquestes urbs tenen mancances tècniques, financeres i institucionals.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia