Societat

Repunta el turisme de borratxera

Un nou festival per a joves estrangers de l'1 al 4 de maig que combina música i alcohol fa saltar totes les alarmes a Calella

A la capital de la Costa Daurada, el Saloufest està més que consolidat, amb 9.500 estudiants

Aquest any els joves turistes arribaran a Salou en tres tandes

De l'1 al 4 de maig, Calella, al Maresme, serà l'escenari de la festa Springbreak, una celebració que congregarà prop d'un miler de joves francesos atrets per quatre dies de sol i platja, música i alcohol. L'anunci, fet per l'operador turístic Playa y Fiesta, recupera un model de negoci del qual la veterana ciutat turística semblava que s'havia recuperat. En el passat, el nom de Calella es va vincular amb assiduïtat a una destinació per a joves estrangers on el consum d'alcohol i el desordre públic eren el pa de cada dia. La imatge a l'exterior de la població se'n va ressentir, perquè suposava haver de renunciar a altres tipologies de visitants que
buscaven en el municipi menys aldarulls i més qualitat de vida.

El debat obert entre l'Ajuntament i el sector privat sobre quin havia de ser el turisme del futur va afavorir un canvi de rumb que va tenir el punt àlgid l'any 2010, quan el consistori va tallar de soca-rel la celebració del Calellafest, una controvertida trobada que omplia la ciutat cada Setmana Santa de joves universitaris britànics. A aquesta primera mesura contundent, s'hi va afegir l'aprovació d'una ordenança de civisme més estricta que atacava el consum d'alcohol al carrer i una aposta decidida per buscar altres nínxols de turisme “de qualitat”.

L'alcaldessa, Montserrat Candini (CiU), adverteix que hi haurà “tolerància zero” i rebutja de ple que el turisme de borratxera es torni a instal·lar a Calella. “És un fet puntual que no volem que tingui continuïtat i així s'ha fet saber als empresaris”, comenta, i afegeix que “estan alertats que se'ls responsabilitzarà dels desperfectes o aldarulls que puguin ocasionar els seus clients”. Candini també ha anunciat que l'Ajuntament denunciarà l'operador turístic que organitza la festa i que la policia local i els Mossos d'Esquadra intensificaran la vigilància aquells dies. L'alcaldessa manté que el 95% dels hotelers “comparteixen l'aposta per un turisme esportiu, familiar i cultural”, i puntualitza: “Aquells que volen guanyar en quatre dies el que altres fan amb l'esforç de tota la temporada no formen part del model turístic que volem.”

Una posició que comparteix la presidenta de l'Associació Turística de Calella (ATC), Isabel Mallol, que lamenta la decisió dels empresaris, malgrat que manté que han assegurat que contractaran personal de seguretat per controlar els joves. “No és una bona notícia, perquè afecta la bona imatge
que Calella s'ha treballat aquests anys”, diu. Mallol també ha anunciat que estan estudiant emprendre accions legals perquè l'empresa organitzadora de la festa ha utilitzat indegudament el web calellabarcelona.com

Saloufest, consolidat

Tot i que la supressió del Calellafest es va vincular directament amb l'apogeu del Saloufest, el 2010, l'empresa organitzadora d'aquest esdeveniment ludicoesportiu, Sol Activa Tours, no s'ha cansat de reiterar en els darrers anys que aquest esdeveniment arriba enguany a la 14a edició i que, sense tant de rebombori, s'ha celebrat des del 2001. El cert és, però, que dels 300 estudiants britànics que van venir aquell primer any, s'ha passat als 9.500 d'enguany i tant per quantitat com per vestimenta es fan notar més ara que abans.

Doreen Straatman, gerent de Sol Active Tours, l'agència receptiva de Ilovetour, es nega a parlar de turisme de borratxera. “De fets puntuals i aïllats, sempre n'hi pot haver, però aquesta és una etiqueta equivocada i cada cop es demostra més que no és així”, argumenta. Diu que els universitaris britànics que durant aquests dies han inundat els carrers de Salou no fan res que no facin altres joves la resta de caps de setmana de l'any i que l'única diferència és que van disfressats i que per això criden més l'atenció. “Són joves de 18 anys que no fan altra cosa que adaptar-se a l'oferta d'oci legal que ofereixen diversos establiments de Salou”, vol puntualitzar.

Straatman considera que la destinació de Salou per fer aquestes estades esportives està consolidada i que ho demostra el constant creixement de la demanda per part dels clients britànics.

Agradi més o menys aquest tipus de turisme, el cert és que el pas de 9.500 universitaris britànics omple llits en temporada baixa i, segons els càlculs que s'han fet durant els darrers anys, l'impacte econòmic supera els cinc milions d'euros. Potser per això el Saloufest no s'ha topat mai amb l'oposició frontal de les administracions locals, que sempre han reiterat que es tracta d'un turisme esportiu compatible amb l'etiqueta de turisme familiar que encapçala Salou.

És un fet puntual que no volem que tingui continuïtat i així s'ha fet saber als empresaris
Montserrat Candini
Alcaldessa de Calella (CiU)
Podria afectar la bona imatge que Calella s'ha treballat aquests anys en el sector turístic
Isabel Mallol
Presidenta AtC
Són joves de 18 anys que no fan altra cosa que adaptar-se a l'oferta d'oci legal que s'ofereix a Salou
Doreen Straatman
Gerent de Sol Active Tours
De fets aïllats, sempre n'hi pot haver, però turisme de borratxera és una etiqueta equivocada
Doreen Straatman
Gerent de Sol Active Tours

Lloret de Mar va posar fre a operadors conflictius

Lloret de Mar ha fet en els últims anys passes importants per desmarcar-se del turisme vinculat als excessos. Sense renunciar als turistes joves, ha hagut de posar a la balança els beneficis que generaven les activitats relacionades amb les festes de joves amb els costos: neteja viària, vigilància policial i descans veïnal i compatibilitat amb el turista més familiar. El resultat van ser les ordenances de civisme aprovades el 2012 i altres campanyes com ara denunciar webs que promovien una imatge de Lloret associada a l'alcohol, i inspeccions a hotels que tenien sobreocupació. El sector hoteler va recórrer contra les ordenances de civisme al jutjat. No obstant això, el mateix sector hoteler també ha fet passes per evitar incidents, com ara advertiments als clients de conductes de risc i distribució de tríptics amb les ordenances de civisme. L'Ajuntament està satisfet dels resultats obtinguts. Un dels operadors més problemàtics que havia tingut, Playa y Fiesta, ha deixat d'operar al municipi, segons explica el regidor de Turisme, Jordi Orobitg: “Sempre hi havia conflictes, i el 2011 hi vam parlar per dir que no ens interessava com promovia Lloret. Llavors cada any va anar tenint menys incidència fins que ha marxat.” “Volem potenciar altres segments de negoci, tot i que per definició no estem en contra del turisme jove”, afegeix Orobitg, que recorda, a més, que a Lloret el turisme esportiu ha anat guanyant pes. També destaca l'eficàcia recaptatòria pel que fa a les multes per temes de civisme. “Es recapta al voltant del 50%”, diu. Entenc que la pressió policial i l'alt nivell d'exigència en civisme a la via pública fan que algunes agències hagin trobat més còmode estar en un altre lloc. La nostra idea és no baixar la guàrdia, ja que, malgrat tot, un problema hi pot ser sempre”, conclou.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia