Móra d'Ebre va recuperar ahir, coincidint amb la Festa del Riu –que s'organitza en el marc de la festa major–, un dels oficis més característics de la Ribera d'Ebre, el de sirgador. Segons assegurava ahir el president del Centre d'Estudis de la Ribera d'Ebre, Albert Pujol, l'objectiu de la rememoració d'aquest ofici és crear una activitat lúdica i cultural vinculada a la tradició del riu Ebre per recuperar la figura dels sirgadors i, alhora, establir una activitat participativa i competitiva entre «nous sirgadors» riberencs. Sirgar significa estirar amb el propi cos una embarcació en contra del corrent del riu. En aquesta primera edició, tres participants han dut a terme la prova amb una pontona carregada de dues persones.
El jove Isaac Serres, de Móra d'Ebre, ha estat el guanyador en estirar l'embarcació uns 50 metres en menys de quinze segons. Pujol destacava que aquesta activitat ha sorgit de l'interès per recuperar i potenciar tot allò que té com a eix central el riu Ebre. En aquest cas, l'ofici de sirgador es remunta a un centenar d'anys endarrere. L'èxit d'aquesta primera edició ja fa pensar en una segona edició, deia Pujol, tot i que probablement s'hi inclouran més elements propis de l'ofici, com ara el tipus de roba de l'època o bé uns protectors que els sirgadors es col·locaven al voltant del cos per evitar possibles lesions al llarg del dia. El president del Centre d'Estudis de la Ribera d'Ebre explicava que no tanquen la possibilitat d'ampliar aquest concurs a altres municipis de la comarca.
La Festa del Riu va consistir també en curses de muletes i carreres de travessa nedant. La festa major culmina avui amb diversos actes, com ara la desfilada de carrosses pel poble i el castell de focs aeris i aquàtics.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.