Societat

Avió solar: de dia i de nit

El prototip d'avió Solar Impulse 2 enllesteix les proves per fer la volta al món sense escales l'any que ve

L'objectiu del vol és mostrar les possibilitats de l'energia neta en la navegació aèria, tant si fa sol com si no

“Ha estat un èxit.” Amb aquestes paraules resumia el primer vol de prova un dels pilots del prototip d'avió solar projectat per fer la volta al món. André Borschberg i Markus Scherdel, els dos pilots de l'avió Solar Impulse 2, han començat aquest estiu els vols d'assaig en un aeròdrom de Suïssa. L'objectiu és triple: fer la volta al món sense fer cap escala, experimentar al màxim sobre aquest tipus de propulsions i demostrar les possibilitats de l'energia solar en l'àmbit de la navegació aèria.

El vol d'estrena va dur l'aparell a gairebé dos mil metres d'alçada. Els pilots van fer diverses maniobres durant unes dues hores. “Es tractava de provar la maniobrabilitat i el pilotatge de l'avió, mes que comprovar-ne la capacitat d'enlairament o la potència”, va explicar Scherdel.

La segona versió de l'avió va projectar-se el 2009 i fins aquest any no ha volat. Quatre motors elèctrics permeten que s'enlairi, amb l'energia que li proporcionen 17.248 cèl·lules solars a les llargues ales. L'envergadura de les ales supera els 72 metres, com un Airbus A380. L'aparell arriba a una velocitat de 140 km/h, prou per enlairar-se, perquè només pesa 2.300 quilos.

Durant tot el dia, les cèl·lules solars carreguen les bateries de liti, que pesen 633 queilos i que fan girar les hèlices dels motors encara que sigui de nit.

El primer prototip Solar Impulse 1 ja havia aconseguit volar 26 hores seguides sense dificultats. Va fer un trajecte entre Suïssa i el nord d'Àfrica i el corresponent retorn al país alpí. En aquella ocasió, però, l'aparell va tenir dificultats per enlairar-se i superar els 4.000 metres, requisit imprescindible per poder travessar els Alps i fer un viatge llarg des de Suïssa. El Solar Impulse 2 és hereu del primer aparell que va pilotar Bertrand Piccard. A banda del vol inaugural, el primer prototip també va travessar els Estats Units l'any passat, establint diversos rècords de vol solar tripulat.

L'objectiu del número 2 és assolir una independència de vol de 120 hores. En cinc dies, i les corresponents nits, haurà de fer la volta a la Terra, partint del golf Pèrsic (on carregarà les bateries abans de sortir) cap a l'Aràbia Saudita, l'Índia i la Xina, per endinsar-se sobre el Pacífic i els Estats Units. La part final serà el tram de l'Atlàntic i Europa fins a retornar al golf Pèrsic.

Durant la nit, l'aparell planeja a només 46 quilòmetres per hora, tot i que, si les bateries no s'espatllen, podria tenir una capacitat de vol il·limitada. Una petita cabina de 4 m³ per al pilot –amb bany inclòs– completa l'avió.

17.248
cèl·lules solars té a les ales l'avió Solar Impact 2, amb una envergadura de 72 metres.
140
quilòmetres per hora és la velocitat màxima que arriba a tenir l'avió i que li permet enlairar-se.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia