Societat

El comerç de barri aprova el pla pilot d'obertura en festius

Un 69,3% d'afiliats a Barcelona Comerç, la majoria dels quals no van obrir, diuen que estan d'acord amb l'horari autoritzat

Els botiguers consultats que van obrir van facturar un 4% menys que en un dia laborable

Trias començarà al novembre la tanda de converses amb el sector

El comerç de barri de Barcelona aprova el pla pilot d'obertura en festius que l'Ajuntament va activar l'estiu passat, segons es desprèn d'una enquesta de la Fundació Barcelona Comerç, que aplega 16 eixos comercials. Un 69,3% dels 470 botiguers entrevistats consideren adequats els horaris que es van fixar per a la prova que es va fer del 13 de juliol al 7 de setembre, període en el qual a les botigues de les zones turístiques se'ls va permetre obrir els diumenges i també la festivitat de la Mare de Déu d'Agost de les 10 del matí a les sis de la tarda.

La paradoxa és que els enquestats formen part majoritàriament del sector més reticent a obrir en dies festius i el que menys va obrir durant l'estiu. De fet, només 9 dels 16 eixos que integren la fundació formen part de l'àmbit on es va autoritzar l'obertura. El petit comerç, però, ja fa temps que va optar per acceptar la fórmula que es va testar per evitar el que consideraria mals majors; per exemple, una autorització que no es limités als festius estiuencs o amb un horari més ampli, que és precisament el que demanen els comerços més partidaris d'obrir, com ja va expressar l'entitat Barcelona Oberta, que aplega els eixos turístics, el setembre passat. Ahir mateix, el president de Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, va advocar per deixar que la fórmula estrenada l'estiu passat “es consolidi” durant un o dos anys més, abans de fer-se cap replantejament més permanent i, sobretot, més extensiu.

La decisió encara trigarà. L'Ajuntament està pendent de disposar de dades sobre les vendes de juliol a setembre per fer una avaluació de l'experiment d'aquest estiu . Quan els tingui, començarà la tanda de converses amb el sector per tractar d'arribar a un acord definitiu. Serà a mitjan novembre, segons va avançar ahir el regidor de Consum, Comerç i Mercats, Raimond Blasi.

En tot cas, qui ahir va prendre la paraula va ser la fundació, que presentava l'última edició de l'enquesta d'Indicadors de Comerç a Barcelona (IcoB) que Esade elabora trimestralment per a l'entitat. En el treball s'ha preguntat per la prova pilot, i un 69,3% troben que els horaris que es van fixar són els adequats; hi ha un 9,5% que els ampliarien, i un 21,3% que els reduirien. En la presentació, però, tant Gasca com el director de l'estudi, el catedràtic de màrqueting d'ESDA Josep-Francesc Valls, van posar l'èmfasi en els pobres resultats econòmics amb què, si fem cas de l'enquesta, es va saldar el pla pilot: un 36,9% dels 189 enquestats que van optar per obrir van tenir facturacions equivalents a les de qualsevol dia laborable, un 26,2% van facturar fins a un 20% menys i un 16,9% van fer una caixa més d'un 20% inferior a la normal, mentre que només un 20% van vendre més que entre setmana. Globalment, la facturació de cada festiu va ser un 4% inferior a la de la resta de dies de la setmana.

Una dada curiosa: un 86,8% dels comerços van obrir els festius només amb personal que tenien en plantilla, mentre que només un 5,9% van recórrer exclusivament a empleats eventuals i un 7,4% van compaginar els uns i els altres. El que no es pregunta és si les botigues que van recórrer a la plantilla van optar per redistribuir horaris sense ampliar-los –amb o sense costos afegits– o si van decantar-se per pagar hores extres. És a dir, l'estudi permet saber que els ingressos dels festius comercials van ser per als entrevistats lleument inferiors als d'una jornada ordinària, però no diu res de les despeses. Impossible avaluar, doncs, la rendibilitat amb números a la mà. Un 35%, però, responen que el pla pilot sí que els va ser rendible (tot i que només per a un 4% va ser-ho molt); un 33% diuen que no (tot i que només per a un 12% la cosa va anar molt malament), i un altre 32% afirmen que no va tenir “un impacte rellevant” en els seus comptes.

El comerç de Barcelona està buscant el seu propi model de calendari i horari
Josep-Francesc Valls
director de l'estudi IcoB

LES FRASES

L'obertura en festiu està bé per als turistes. No hem de canviar els hàbits de consum dels barcelonins
Vicenç Gasca
president fundació bcn comerç

La facturació del tercer trimestre cau un 3,5%

Tot i que aquest any les previsions eren optimistes, les rebaixes no han anat prou bé per capgirar la tendència de caiguda de les vendes dels últims anys, si més no per al comerç de barri integrat a Barcelona Comerç. La temporada es va saldar amb una caiguda de facturació d'un 1,86% respecte de les rebaixes d'estiu del 2013, segons l'IcoB.

Tot i que la caiguda se suavitza, tenint en compte que l'any passat les vendes ja van baixar un 4,42%, la dada esguerra la sensació d'estabilització que s'intuïa amb les rebaixes d'hivern, en les quals s'havia frenat la davallada comercial –la caiguda va ser de només un ínfim 0,02% respecte de les del mateix període del 2013.

Les xifres de facturació total del tercer trimestre es mouen en la mateixa línia: la caiguda interanual ha estat del 3,5%, i ha trencat la tendència dels tres trimestres anteriors, en què la davallada havia estat cada cop menor.

Vicenç Gasca va llegir les dades com un senyal que “la recuperació que se'ns està venent des d'alguns sectors no ha arribat a les butxaques dels consumidors”. El regidor de Comerç, que presentava amb ell l'estudi, el va matisar. Per Raimond Blasi, l'IcoB no indica que la recuperació assenyalada per “alguns indicadors” econòmics no hagi arribat a les butxaques dels ciutadans, sinó que “no ha arribat al comerç”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia