Societat

Jordi Sunyer

Codirector del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL

“L'aire que respirem no és sa. Hem d'exigir que ho sigui”

“Les administracions haurien de tenir molt en compte que l'OMS ha classificat aquest any les partícules dièsel com a agent cancerigen”

“La contaminació pel trànsit causa més morts que els accidents”

Al llarg de la seva trajectòria, el doctor Jordi Sunyer ha publicat prop de 500 articles científics. Des de fa uns anys, coordina un estudi molt ambiciós de cohorts de nadons a diferents punts de l'Estat (estudi INMA - Infància i Medi Ambient) per tal d'avaluar els efectes de la contaminació en el desenvolupament ja des de les primeres fases de la vida i al llarg de la infància.
Coneixem uns 3.000 agents cancerigens. Però estem exposats a desenes de milers de compostos dels quals en sabem poc
Tenim el doble de contaminació que la majoria de països europeus a causa del trànsit. Cal un pla de qualitat de l'aire
La contaminació té efectes en el desenvolupament fetal i infantil que condicionen la salut al llarg de la vida

El doctor Jordi Sunyer acaba de ser guardonat amb el premi John Goldsmith, considerat el Nobel de la recerca en medi ambient i salut. És codirector del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (Creal) i ha esdevingut un referent mundial en l'estudi de l'impacte de la contaminació en la salut humana. El doctor alerta que la contaminació de l'aire, tot i ser un dels principals factors de risc de malaltia, no està rebent l'atenció necessària. Ni de les administracions, que es van passant la pilota en lloc de dissenyar plans de qualitat ambiental i aplicar-los; ni de la ciutadania, que hauria de lluitar per respirar un aire sa.

Enhorabona pel premi.
En la seva especialitat, no els falten coses per estudiar... Fins a quin punt l'exposició a agents ambientals determina la nostra salut?
Avui sabem que, malgrat que s'han posat molts diners en l'estudi del genoma, la genètica només explica una petita part de les malalties. Allò que és realment important és com els gens s'activen o es desactiven, l'epigenètica, o l'impacte de l'ambient sobre els gens. Això explica per què dos bessons idèntics tenen malalties diferents encara que tenen la mateixa càrrega genètica. La majoria de les malalties són complexes i la genètica tota sola n'explica molt poc. Cal invertir recursos a entendre els efectes de les exposicions ambientals per poder prevenir.
Les evidències que troben no sempre deuen agradar al món empresarial. Les seves investigacions xoquen sovint amb interessos econòmics?
La nostra recerca està molt lligada a la intervenció, perquè al final el que pretenem és prevenir malalties. Aquest salt és complicat per interessos econòmics, però també per la mateixa gestió del coneixement. Quan hi ha prou evidència científica de la toxicitat d'un agent, els científics fem una avaluació del risc i emetem unes recomanacions adreçades a l'administració. Són les agències estatals les que agafen aquestes recomanacions i fan la gestió del risc. Hi incorporen els costos que estimen els economistes, els costos socials, etc. Llavors, el balanç del risc acaba en legislació.
Per tant, anem sempre per darrere?
Tenim informació d'uns 3.000 agents que sabem que són cancerígens, però estem exposats a desenes de milers de compostos químics, biològics i físics. Sovint no en sabem prou perquè encara no s'ha produït prou mal per observar, estudiar, legislar i controlar. Però, de vegades, amb evidències preliminars, ja cal aplicar el principi de precaució i prendre mesures, tal com va passar amb els prions i les vaques boges.
Hi ha molts missatges sobre la dieta, però no sobre l'impacte de la contaminació ambiental.
Són dos paradigmes molt diferents. En el cas de l'alimentació, hi ha persones que potser no mengen fruita perquè al seu entorn és un producte poc accessible, però, tot i això, tenen un marge de poder de decisió. En canvi, sobre l'aire que respirem no hi tenim res a fer. Evidentment, si vols córrer o anar en bici, és millor que triïs una via poc contaminada. Però l'impacte d'aquestes accions és petit.
La ciutadania, però, sí que pot exigir canvis, per exemple, en mesures que limiten el trànsit.
Aquesta actitud compromesa requereix molta perseverança. Una de les grans estratègies per reduir la contaminació és fomentar el transport actiu: en bicicleta o a peu. Però perquè la gent vagi en bici, cal pacificar el trànsit. També és molt difícil demanar a la gent que vagi en transport públic si hi ha d'esmerçar una hora, quan en cotxe triga quinze minuts. Després, s'ha de facilitar la renovació de la flota de cotxes contaminants i cal penalitzar aquests vehicles en zones contaminades.
Quin aire respirem a Catalunya i, especialment, a Barcelona?
Tenim el doble de contaminació que la majoria de països d'Europa. Bàsicament, pel trànsit. Aquí, la indústria, en general, contamina poc. Les administracions haurien de tenir en compte que aquest any l'OMS va classificar la contaminació per partícules dièsel procedents del trànsit com a agent cancerigen [hi ha menys de 50 agents cancerígens reconeguts] i això pot tenir conseqüències notables perquè es pot convertir en causa de litigació per part, per exemple, de persones amb càncer de pulmó. Però és que, a més, l'OMS ha fet un informe que estima que el factor de risc ambiental més important és la contaminació de l'aire de les ciutats. I això està causant set milions de morts anuals al món i més de 200.000 a Europa, quan els accidents de trànsit en causen 15.000 a tota la Unió Europea. També aquest any, un parell d'experts han considerat que la contaminació pel trànsit és la novena causa de malaltia al món, per sobre del colesterol. Però la gent no està preocupada per la qualitat de l'aire que respira.
Els efectes van molt més enllà del càncer?
I tant. Nosaltres hem treballat molt sobre els efectes que té la contaminació en el creixement prenatal i en els problemes de les gestants. Hem estudiat els efectes en el desenvolupament neuroconductual i en el creixement dels nens, en la seva salut respiratòria... Tot això no té a veure amb el càncer ni amb la mort, sinó amb malalties al llarg de la vida. De fet, els problemes més grans no són els pesticides de les fruites o els plàstics; el problema, per volum d'impacte en la salut, és la qualitat de l'aire. Respirem un aire que no és sa i hauríem de lluitar per una millor qualitat. No complim els nivells que garanteixen la salut.
Què han vist en els seus estudis amb nens i embarassades?
Hem publicat diverses coses. A través d'ecografies, ja hem vist efectes de la contaminació en el retard del creixement del fèmur en fase prenatal. També hem vist que el pes en néixer és menor i hem constatat efectes en la funció pulmonar, símptomes respiratoris i problemes de desenvolupament cognitiu. Els resultats provenen de l'anàlisi de cohorts a diversos punts de l'Estat: Sabadell, Guipúscoa, València... I cal dir que les diferències no es donen entre ciutats, sinó que dins d'una mateixa ciutat hi trobem variacions molt notables en funció d'on es concentra el trànsit.
Què hauria de fer l'administració?
Cal fer un pla de qualitat de l'aire. La Unió Europea ho exigeix, però les administracions s'amaguen les unes darrere les altres. Tot això ha de canviar i cal veure que és un problema seriós de salut i que cal fer intervencions. A Europa, s'estan fent coses, des de França cap amunt. Fins i tot Itàlia està fent plans de qualitat de l'aire molt més avançats que els nostres. Tenim molts exemples al nostre voltant de com es pot fer.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia