Societat

Les grans superfícies no fan costat al model d'horaris català

El petit i mitjà comerç, sindicats i administració aplicaran la llei catalana de comerç impugnada pel PP

Obren la porta a acollir-se a la llei estatal

L'Asociación Nacional de Grandes Empresas de Distribución (Anged), que representen empreses com ara El Corte Inglés, Eroski, Ikea, Alcampo, Carrefour, C&A, Leroy Merlin i Media Markt, entre d'altres, no van firmar ahir una declaració conjunta de tot el sector del comerç català –comerciants de la petita i mitjana empresa, sindicats i govern– per defensar al carrer i als tribunals el model d'horaris comercials propi, el que va aprovar el Parlament de Catalunya i que ara el govern del PP ha enviat al Tribunal Constitucional, que l'ha deixat en suspens.

En no sumar-se al bloc que defensa el model propi català, l'Anged obre la porta a un escenari en què el comerç a Catalunya pot acabar anant a dues velocitats. En una hi aniria tot el petit i mitjà comerç, que considera una ingerència molt greu que Madrid vulgui imposar el seu model liberal (en horaris i en temps de rebaixes) i defensa el model més proteccionista. En una segona velocitat hi podrien anar les grans superfícies, que, tal com va dir ahir el conseller d'Ocupació i Empresa, Felip Puig, “si decideixen esperar la resolució del TC i aplicar de moment la normativa espanyola i liberalitzar horaris no els podrem imposar cap sanció”. Les grans superfícies sempre havien respectat la llei catalana, fins i tot quan va quedar en fals, en ser aprovada una llei d'àmbit estatal que s'hi superposava. Només un parell de marques havien decidit obrir més enllà dels festius pactats a Catalunya. Però ara s'hi podrien sumar altres marques.

Malgrat l'actitud de l'Anged, el comerç català en bloc va mostrar ahir la seva clara voluntat de fer front a la nova “ingerència” de Madrid i va defensar un model propi que, entre altres coses, s'adequa al model urbà i al paisatge propi del país, i protegeix la conciliació familiar.

Unitat i uniformitat

“La unitat de mercat de què parla el PP no vol dir en cap cas uniformitat”, va denunciar el conseller d'Ocupació i Empresa, Felip Puig, que va recordar que “el nostre model d'horaris comercials s'ha demostrat d'èxit, ha resistit millor la crisi que el model ultraliberal que defensa el PP i això, que es pot demostrar amb dades estadístiques, avala el nostre criteri”.

En nom de la majoria del sector, el conseller Puig va assegurar: “No volem acceptar que des de Madrid se'ns imposi un model que no és el nostre, que és dolent i que és negatiu per a la ciutadania i l'economia”, i va recordar la desertització, per exemple, dels pobles del sud de França que no van protegir el comerç en el seu dia i ara es troben amb pobles fantasma sense vida. “Amb la nostra llei nosaltres també defensem un model de territori”, va insistir.

El conseller Puig va anunciar que la Generalitat i comerciants –la Confederació del Comerç de Cataluña (CCC), Comertia, Pimec-Comerç, la Fundación Barcelona Comerç i les sectorials de comerç dels sindicats CCOO i UGT– ultimen un gran pacte social i sectorial per defensar el model propi i “reafirmar-nos en la nostra voluntat”. Per això, va dir, aniran novament al Parlament per tornar a demanar el suport de la cambra. Puig va anunciar la voluntat del govern de combatre jurídicament fins al final el recurs de l'executiu estatal al Constitucional. També faran una campanya per mostrar “les bondats del nostre sistema”.

El secretari general de la Confederació del Comerç de Catalunya (CCC), Miquel Àngel Fraile, va mostrar-se convençut que el TC acabarà donant-los la raó i avalant el model d'horaris comercials de Catalunya. Pel que fa a l'actitud que li sembla que prendran les grans superfícies, creu que “pel que fa a les rebaixes algunes superfícies emblemàtiques (El Corte Inglés) les respectaran” –és a dir, començaran les d'hivern després de Reis i les d'estiu, l'1 de juliol–. Pel que fa a l'obertura de més hores cada dia i dels caps de setmana, va insistir que, al seu parer, acabaran adaptant-se al sentir de la majoria. “Potser no hi haurà sancions econòmiques per part de l'administració però hi haurà la sanció social d'una comunitat que vol un model consensuat com a país”.

Fraile va recordar que fa dos anys, abans que el Parlament aprovés la llei catalana, ja hi havia una situació similar i, finalment, el 99% dels comerços “van optar per complir els nostres horaris”. Els sindicats van lamentar que el govern del PP vulgui tombar una llei que “protegeix els drets dels treballadors i la conciliació de la vida laboral amb la vida familiar” i van recordar que cap país d'Europa té una llei igual perquè cada territori s'adapta a la seva cultura i els seus costums.

A Catalunya es permet un màxim d'obertura dels comerços de 72 hores setmanals (a Madrid són 90 hores) i també es limita l'obertura de les botigues en diumenges i festius amb les excepcions de les localitats turístiques. Només tenen llibertat d'horari les botigues d'alimentació de menys de 150 metres quadrats. A Madrid, poden fer-ho les de menys de 300 metres quadrats.

LES XIFRES

72
hores
setmanals poden obrir les botigues catalanes. A Madrid, més de 90.

LES FRASES

10
festius
poden obrir els comerços. Dos dels diumenges a gust dels ajuntaments.
El nostre model s'ha demostrat d'èxit i ha resistit millor la crisi que el model del PP
Felip Puig
conseller d'empresa i ocupació
Estem convençuts que el Tribunal Constitucional avalarà el model català
Miquel Àngel Fraile
secretari de la confederació del comerç de catalunya

Esperança per aquest Nadal

Tot i que el temps no està acompanyant gens i el fred no acaba d'arribar, la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC) confia que aquesta campanya de Nadal i Reis serà positiva per al sector. Concretament, espera que les vendes s'incrementin un 4% respecte de l'any anterior, especialment pel que fa als sectors de l'alimentació, de l'electrònica de consum i de la moda i els complements.

Així mateix, l'organització preveu un creixement en la contractació d'entre un 2 i un 3%, que podria significar la creació d'uns 6.000 llocs de treball en els àmbits de logística, magatzem, promoció i auxiliars de venda.

Els comerciants confien en l'increment de la confiança dels consumidors i l'àmplia oferta que hi ha per tal de poder fer moltes vendes. El tret de sortida es dóna aquest cap de setmana.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia