Societat

Rebaixa assumible

frenada · L'ATM aprova la congelació de tots els bitllets del transport públic excepte la T-10, que es rebaixa un 3,4% acceleració · Vila explica la nova política de contenció tarifària per l'augment d'usuaris i el refinançament del deute

El consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va aprovar ahir les tarifes pel 2015, que inclouen la congelació de tots els bitllets a excepció de la T-10, que es rebaixa un 3,4% en totes les modalitats, cosa que suposarà un estalvi de 35 cèntims en el cas de les d'una zona i d'1,55 euros en les vàlides per a les sis zones en què es divideix la xarxa, que passen a costar 42,05 euros.

És el primer cop que les tarifes de la xarxa integrada no pugen. En el cas de la T-10, el títol més usat, s'ha encarit un 43% des del 2008, l'any que va començar la crisi i també l'últim en què la pujada va anar alineada amb l'increment de l'IPC. L'última pujada va ser d'un 5,10%, és a dir, disset vegades la de l'IPC, que havia estat del 0,3%.

El conseller de Territori, Santi Vila, que va assegurar que amb l'actualització de preus la T-10 esdevé el títol de deu viatges més barat d'Europa, va justificar el canvi de tendència per dos factors que perfilen un escenari substancialment diferent del de fa un any. Un, l'augment de la clientela. Si la recuperació va començar el segon semestre del 2013, ara es consolida i ja acumula un any i mig de creixement sostingut: fins al novembre, la xarxa registra 840 milions de viatges, 12 milions –o un 1,5%– més que en el mateix període del 2013. Una dinàmica que Vila confia que es consolidarà, impulsada pels indicis de recuperació econòmica i també, i precisament, per la nova política de contenció tarifària.

La pujada es produeix en la gran majoria dels operadors. El metro guanya un 1,3% d'usuaris; els Ferrocarrils de la Generalitat, un 1,9%; el Tramvia, un 2,9%, i els busos de TMB, un 0,6%. L'increment més marcat, d'un 6,8%, és el dels busos de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Les ovelles negres són rodalies de Renfe, on el nombre de viatges cau un 0,4%, i els busos urbans de la segona corona metropolitana, amb un 0,6% menys de viatges. “Els usuaris també detecten on tenim els problemes”, va etzibar Vila.

El segon factor que, pel conseller, fa assumible la rebaixa és l'acord subscrit per l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i l'ATM per garantir la viabilitat del sistema, amenaçada pel deute acumulat. “Fa un any estàvem espantats per un forat de 546 milions”, va recordar. El pacte, subscrit al novembre, inclou el compromís de les administracions d'incrementar en 67 milions les aportacions al sistema d'ara al 2017 i la concessió per part d'un grup de set bancs d'un crèdit sindicat de 472 milions per refinançar el deute.

Cal recordar que, mentre que el conjunt d'administracions assumeixen el cost de la congelació, el de la rebaixa de la T-10 –i la flexibilització de la Targeta Rosa per a gent gran o discapacitada amb ingressos baixos– el sufraguen l'Ajuntament barceloní, que hi aporta 16,4 milions addicionals, i l'ATM, que n'hi posa 3,5. Això és així perquè es tracta d'una iniciativa del consistori, que va assumir la proposta del PSC, com ahir va tornar a recordar el seu alcaldable, Jaume Collboni. El govern de Xavier Trias va acceptar-la a canvi d'una abstenció socialista que li permetrà aprovar el pressupost.

Malgrat aquestes maniobres, i l'evident proximitat dels comicis municipals del maig, Vila va negar que hi hagi cap pulsió electoralista darrere de la frenada tarifària. Sí que va admetre que l'aposta estratègica és pels bitllets que més contribueixen a fidelitzar l'usuari, i singularment, la T-Mes, tot i que aquesta no es rebaixa sinó que resta congelada per segon any. Una implícita admissió que l'abaratiment de la T-10 és més una concessió –a la galeria, a Collboni o a tots dos– que no pas una decisió coherent amb el discurs de fons.

CaixaBank guanya pes

En tot cas, l'actualització de preus no deixa de ser un afer conjuntural des que es va anunciar el pla per impulsar la T-Mobilitat, que està previst que entri en vigor el 2016 i s'hagi desplegat del tot el 2018, i que suposarà un canvi tectònic en tota la política tarifària del transport públic. El desplegament de la T-Mobilitat, per cert, l'ATM el va adjudicar a un consorci –l'únic aspirant– liderat per CaixaBank , que no para de guanyar protagonisme en la gestió de la mobilitat: si l'adjudicació s'anunciava a l'octubre, un mes després arribava l'acord pel refinançament –o rescat financer, triïn denominació– del sistema, i més de la meitat del nou crèdit –258 milions, en concret– el va aportar CaixaBank. L'entitat, a més, és accionista majoritària de SABA, que des de l'estiu té concedida –durant 25 anys– la gestió de quinze aparcaments públics al centre de Barcelona.

LES FRASES

Fa un any i mig llarg que creix la demanda, i això ens ajuda de cara a la sostenibilitat del model
L'any passat estàvem espantats pel forat de 540 milions, i ens vam conjurar per donar viabilitat al sistema
Abans, el debat de les tarifes era polític. Ara, si algú proposa anar més enllà, sap que això afectarà els seus pressupostos
En termes absoluts i també relatius al nivell de vida, tenim el sistema més barat i competitiu d'Europa
Santi Vila
conseller de territori
Amb la rebaixa de la T-10, l'Ajuntament demostra un gran compromís econòmic amb els usuaris
Joaquim Forn
tin. d'alcalde mobilitat barcelona
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia