Societat

L'univers de ‘Frozen' regna aquest Nadal

Els herois de ‘La guerra de les galàxies' tornen a la llista de les joguines més demanades

El sexe de l'infant marca les joguines que se li compren

Els experts alerten que els nens tenen massa regals

El món de la reina Elsa i la princesa Anna de l'univers de Frozen, de la factoria Disney, regna per segon any consecutiu en les llistes de les joguines més demanades pels infants per Nadal i per Reis. També en el top ten hi ha tot el marxandatge de La guerra de les galàxies, la famosa saga de George Lucas que ara, com que també ha passat a formar part de la totpoderosa Disney, viu una revifada. Entre les joguines de l'any, també destaca el gos robot Zoomer, que, malgrat que ha captat l'atenció de molts infants, no està a l'abast de tothom perquè costa cent euros.

Els superherois de Marvel, les princeses de Disney, les Barbie i les nines Monster High –cada cop més sofisticades– mantenen posicions. A El Corte Inglés afegeixen a la llista –evidentment després dels productes de Frozen– un maletí de futbol de Playmobil, producte incombustible tot i el pas dels anys; la nina Flutterbye Flying Fairy, una fada que vola, i els Digibirds, uns ocells multicolors que responen als estímuls de la veu dels nens amb piulades. Pel que fa als jocs de taula, continua la moda dels karaokes, el Monopoly –electrònic, això sí–, el Cluedo i dos jocs més: La joya de la serpiente i Headbanz - Adivina lo que pienso.

Cap d'aquestes joguines, però, impedeix que les nines de tota la vida, els cotxes, els camions i les pilotes de futbol continuïn triomfant en un món on els infants juguen cada vegada menys als jocs de tota la vida i amb les joguines de tota la vida perquè s'introdueixen cada cop més aviat en el món dels videojocs i les noves tecnologies.

El que no canvia és el fet que el gènere de l'infant marca les joguines que li compren els pares. Per això, els experts recorden que cal “tenir consciència del món que estem construint a partir del joc simbòlic que oferim als infants” i recomanen “potenciar la compra de joguines de caràcter neutre”.

Un estudi dut a terme per la Unitat d'Igualtat de Gènere de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) assegura que les joguines tenen un paper fonamental en l'educació i en la creació de l'univers simbòlic dels més petits. Alerta que, “a través del joc, s'adquireixen i es construeixen expectatives, models i imatges del món” i adverteixen de la importància d'escollir les joguines i ser conscients dels valors sexistes que porten implícits.

Tampoc canvia la sensació que els infants durant aquestes festes reben més joguines de les que poden assimilar. En aquest sentit, un estudi de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) assenyala que “una quarta part dels pares creuen que els nens han jugat menys temps del que esperaven amb cada joguina”. Els pares pensen que els fills “no aprofiten les potencialitats de cada joguina”. L'OCU, un any més, recorda als pares que han d'escollir la joguina en funció de l'edat de l'infant i que una bona joguina “ha de ser divertida i fomentar la imaginació del nen”. En aquest apartat en concret, alerta que cal posar especial atenció als videojocs. I, finalment, recomana: “Cal evitar saturar els infants amb més joguines de les necessàries.”

“Un nen que no sap jugar serà un adult que no sabrà pensar”, coincideixen els experts. El pedagog i orientador familiar Ramon Moix va explicar en unes reflexions al voltant del joc i la joguina que es van fer a principis de mes al Museu de la Joguina de Figueres que és molt important “que pares i mares dediquin més temps a jugar amb els fills i filles”.

En el mercat de segona mà es busquen joguines icòniques

La situació de crisi econòmica que ja fa anys que dura ha fet que els ciutadans hagin buscat noves alternatives per fer regals. La que creix més és la compra d'objectes de segona mà. La Confederació de Consumidors i Usuaris (CECU) recorda que els compradors de productes de segona mà també tenen drets.

Cal posar atenció a les mesures de seguretat dels productes

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) recorda que cal prestar molta atenció a la seguretat de les joguines i que cal, sobretot, identificar-ne correctament el fabricant, l'importador i el distribuïdor. Cal que cada joguina tingui les instruccions, com a mínim, en castellà i alerta de les joguines que es venen en basars perquè podrien no ser segures. Cal mirar, diu l'OCU, que les joguines no tinguin massa peces petites, cintes o cordons massa llargs i cantonades tallants, perquè els infants més petits es podrien fer mal. També alerten que la publicitat genera expectatives que sovint no es compleixen.

Creix el consum de regals que no són nous

Quatre de cada deu joguines que es busquen en el mercat de segona mà estan relacionades amb marques o productes icònics, emblemàtics, que van marcar una època o que estan descatalogats. Segons dades de Wallapop, una aplicació mòbil de compravenda de productes de segona mà, en aquest tipus de compra preval més la part emocional que el valor material del regal. Així, joguines com les Barbie clàssiques, Playmobil antics, el Cinexin, el Tragabolas i les nines de Famosa, preferides de les nenes dels anys setanta i vuitanta, són les més demanades. Wallapop assenyala que el 54% de clients es fan autoregals.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia