Societat

Pas endavant pedagògic dels jesuïtes

Les escoles i els instituts de l'orde apliquen un nou sistema amb aules més àmplies i nombroses i amb tres mestres a cadascuna

No hi ha exàmens ni assignatures i treballen per projectes en tots els nivells fins a l'ESO

Els col·legis dels jesuïtes de Catalunya han començat a aplicar aquest curs un nou mètode pedagògic per mirar de superar l'aprenentatge magistral i per assignatures compartimentades que caracteritza el pla formatiu actual, tant a primària com a l'ESO. Consisteix a ajuntar grups i professors, amb classes en què hi ha tres mestres i de 60 a 90 alumnes si cal, sense assignatures, ni horaris ni exàmens, a diferència de l'organització actual. Eleven la proposta pedagògica de treballar per projectes, ja força generalitzada en l'etapa infantil, a tots els nivells, fins a l'ESO. I, per facilitar la transició cap a secundària, creen una nova etapa intermèdia que agrupa els dos últims cursos de primària i els dos primers de l'ESO.

“L'actual model fa que els alumnes s'avorreixin i desconnectin”, sobretot a partir de sisè de primària, explica el director general de la Fundació Jesuïtes, Xavier Aragay. Fugint de pedagogs estrella o famosos, van alliberar una trentena de mestres per preparar i elaborar el projecte Horitzó 2020. De manera sorprenent, aquest pas endavant va rebre el suport dels pares i també del Departament d'Ensenyament. La nova proposta vol “convertir l'alumne en protagonista per evitar el fracàs escolar”, explica el subdirector general de la fundació, Pepe Menéndez. Es fuig, així, dels currículums excessius que no es compleixen i es potencia el treball en equip. Les alarmants dades que es desprenien dels informes globals sobre el nivell de l'alumnat van motivar la recerca d'alternatives, i la Fundació Jesuïtes no va voler esperar més debats ni instruccions de les administracions respectives. Aquest curs han començat a aplicar aquest mètode sis de les vuit escoles jesuïtes que hi ha al país, a cinquè de primària i a primer d'ESO. A partir del curs que ve, però, s'hi aniran incorporant més cursos, i ja des de P3.

La primera impressió és positiva i, sobretot a l'ESO, el nou model “fa que l'alumne no perdi l'interès”, explica Aragay. El fet de treballar per projectes en nivells educatius mitjans no evita que les classes tinguin unitats didàctiques clàssiques. El dia no comença amb una classe de matemàtiques o de llengua, sinó amb un debat o una posada en comú d'algun tema que preocupi els joves com ara el congrés de mòbils i l'ús que se'n fa o la suspensió de sou i feina del jutge Santiago Vidal. La flexibilitat en els horaris, l'avaluació continuada sense exàmens i el treball en xarxa i en grup són alguns dels eixos del mètode, així com l'equip docent integrat. Un dels tres mestres de l'aula s'encarrega de fer la classe; un altre, de resoldre dubtes, i el tercer treballa altres aspectes en petits grups.

Un altre canvi és la nova etapa intermèdia (NEI). Agrupa cinquè i sisè de primària amb els dos primers cursos d'ESO per evitar un canvi brusc entre l'encara incipient maduració personal i el seu desenvolupament cognitiu. “Els alumnes que sembla que hi estan més implicats són els que abans es despistaven més aviat”, confirma Menéndez. Per aplicar-ho, no només han hagut de canviar els plans d'estudi, sinó les aules: han tirat parets a terra i han creat espais més amplis i d'altres de més informals. Les classes magistrals clàssiques tenen fins i tot la il·luminació preparada que resulta més adient.

Aragay remarca que els canvis no impliquen “cap renúncia a les proves de nivell, que ja s'apliquen –per cert, amb bons resultats– i que es continuaran fent al final de cada etapa educativa, tal com fixa la normativa”. Seran un indicador de l'èxit de la iniciativa, que de moment ha sacsejat tota l'escola catòlica.

8
escoles
té l'orde dels jesuïtes a Catalunya, sis de les quals han començat a aplicar la reforma pedagògica.
13.000
alumnes
hi ha matriculats a les escoles de la companyia de Jesús, on treballen 1.500 professors.
Amb el sistema educatiu actual, els alumnes desconnecten i s'avorreixen
Xavier Aragay
director general fundació jesuïtes
Les assignatures han estat substituïdes per projectes, però en tots els nivells educatius
Pepe Menéndez
subdirector fundació jesuïtes
En la transició cap a l'ESO és quan l'alumne perd més l'interès; calia fer un canvi
Marta Nevot
TècN. gestió de nei jesuïtes del clot

Els directors triaran els substituts

El Departament d'Ensenyament ha dissenyat un nou sistema que permetrà que els directors dels centres educatius públics estableixin quins requisits cal considerar a l'hora de triar els substituts per als seus centres. El sistema detectarà quines persones de la borsa de treball docent estan disponibles i farà la selecció seguint els criteris fixats pel director del centre. Es tindrà en compte la nota mitjana de la titulació superior i l'acreditació del coneixement d'anglès o d'un altre idioma estranger, entre altres requisits. Els tres interins candidats amb més puntuació seran entrevistats pel director de l'institut o l'escola. El nou sistema emana del decret de plantilles i provisió de llocs docents, que va permetre destinar 16.906 places a principis de setembre, quan va començar el curs.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia