Societat

Lubitz va accelerar la caiguda

La segona caixa negra confirma que el copilot va estavellar voluntàriament l'Airbus 320 als Alps S'havia documentat sobre el suïcidi i havia buscat informació sobre portes blindades a internet

Les primeres anàlisis de la segona caixa negra de l'Airbus 320 que es va estavellar la setmana passada als Alps ha confirmat allò que ja va desvelar la primera caixa: Andreas Lubitz va fer caure voluntàriament l'avió. El copilot no només va fer reduir l'altura de l'aparell, sinó que va accelerar per assolir la velocitat màxima possible.

Aquestes són les conclusions preliminars dels experts de l'Oficina d'Investigació i Anàlisi (BEA) francesa després d'haver fet lectura d'alguns dels 500 paràmetres emmagatzemats a la segona caixa negra, que va ser trobada dijous enterrada a la zona de l'accident.

Amb l'anàlisi de la primera caixa, la que conté les gravacions sonores de la cabina, ja es disposava d'un relat bastant complert del que havia passat a bord de l'avió. De com Lubitz s'havia quedat sol a la cabina, s'havia tancat i va posar l'avió en posició de descens, malgrat les alertes del pilot i del control aeri, fins que va estavellar l'aparell. De la segona caixa s'esperava confirmar els fets amb més detalls. Ara se sap que el copilot va utilitzar el pilot automàtic per situar l'avió en posició de descens fins a una altura de 30 metres. “En diverses ocasions al llarg del descens [...] va modificar el reglatge del pilot automàtic per augmentar la velocitat de l'avió en el descens”, asseguren els investigadors de la BEA.

D'aquesta manera es confirma la tesi que va apuntar la primera caixa i que va resumir el fiscal de Marsella, Brice Robin, responsable de la investigació judicial dos dies després de l'accident, que hi havia la voluntat de Lubitz de destruir l'avió.

Paral·lelament, es van coneixent més dades sobre els últims moviments del copilot. Els investigadors alemanys han trobat una tauleta d'ús personal d'Andreas Lubitz plena de recerques a internet “sobre les maneres de suïcidar-se”, una informació rellevant que s'afegeix a les informacions sobre els problemes de depressió que havia patit el pilot.

Els investigadors també han trobat una altra dada reveladora que encaixa amb l'explicació que fins ara s'ha fet de la mecànica del sinistre: Lubitz també havia fet recerques a la xarxa sobre el funcionament i la seguretat de les portes blindades dels avions. El dia del sinistre, el copilot va aconseguir el control de l'avió de Germanwing en bloquejar la porta de la cabina de pilotatge i impedir que el comandant hi pogués accedir després que n'havia sortit un moment.

Canvis a les cabines

Mentre continuen els treballs de rescat als Alps, el govern alemany s'ha posat a treballar per, precisament, revisar el sistema d'accés a les cabines de pilotatge i el control psicològic dels pilots. El Ministeri de Transports i les companyies aèries implicades posaran en marxa una comissió d'experts que haurà de presentar una proposta de millora, tant pel que fa als sistemes de tancament de les portes dels pilots, en ple vol, com a les proves d'aptitud dels mateixos pilots. A la comissió hi participaran tècnics d'aviació però també metges.

Els mecanismes de tancament de les portes de la cabina que ara s'hauran
de revisar són els que es van implementar en l'àmbit mundial arran dels atemptats terroristes del 2001 a Nova York contra les Torres Bessones. Aleshores es van adoptar mesures per evitar l'accés a la cabina d'intrusos sense preveure que es podrien donar situacions de risc extrem com la de dimarts passat, quan un pilot va impedir l'accés a un altre.

De resultes de les investigacions del cas que han permès conèixer els problemes de salut mental que afectaven Andreas Lubitz, les autoritats alemanyes també treballaran ara per evitar que no es repeteixi l'evident desajustament entre la situació mèdica dels aspirants a pilot i la informació de què disposen les companyies aèries.

El govern francès, de la seva banda, va voler homenatjar els membres de les forces de l'ordre que han participat en els treballs de rescat, investigació i vigilància a la zona on va caure l'avió, així com als habitants de la regió. El ministre de l'Interior, Bernand Cazeneuve, va visitar-los ahir, després de sobrevolar la zona on va caure l'aparell.

Els equips de rescat ja han aïllat 150 perfils d'ADN de les restes trobades al lloc del sinistre i ara es treballa per comparar-les amb les facilitades pels familiars. El fiscal de Marsella es va comprometre a informar els familiars de les víctimes quan es confirmi la identificació de cada un dels passatgers i tripulants.

D'altra banda, la membre del consell del grup de Lufthansa Simone Menne es va reunir dijous a Barcelona amb els familiars de les víctimes amb passaport espanyol de la tragèdia de l'avió. “Farem tot el que estigui a la nostra mà per seguir donant-vos suport en tot”, els va dir.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia