Societat

Un vaixell s'enfonsa al sud de Gran Canària i es tem pel vessament de 1.400 tones de combustible

El pesquer 'Oleg Naydenov' tenia un incendi a bord des del dissabte sense extingir-se, i s'ha submergit a 2.400 metres de profundidat

El Govern espanyol creu que el perill de derramament de fuel “és menor” tot i que reconeix que no hi ha “risc zero”

El pesquer rus “Oleg Naydenov”, que ha estat remolcat fora del port de Las Palmas aquest diumenge en no poder extingir l'incendi que es va declarar a bord des del passat dissabte, s'ha enfonsat aquesta nit a 15 milles (24 kms.) al sud de Maspalomas (Gran Canària), segons Salvament Marítim.

Aquest organisme ha donat a conèixer el naufragi el matí d'aquest dimecres, però informa que l'enfonsament es va produir prop de les 22h. d'anit dimarts, en una zona de l'Atlàntic on el fons marí es troba a 2.400 metres de profunditat. La tripulació de “Oleg Naydenov” està formada per 72 persones, i ja van evacuar la nau el dissabte passat, sans i estalvis. El vaixell es va incendiar el dissabte passat quan l'equip estava llest per a sortir a pescar, amb els tancs carregats de combustible i les bodegues plenes de forniment.

Anit, dimarts, el pesquer rus ja no presentava foc a la coberta, del seu interior sortia cada vegada menys fum i encara es mantenia a flot, si bé probablement escorat cap a un costat. Ara per ara no hi ha dades oficials sobre la quantitat de combustible que hi porta, i menys encara sobre el que en restava als tancs després del foc. Tot i així, l'ONG ecologista Greenpeace calcula que un vaixell d'aquestes característiques sovint surt a la mar amb unes 1.400 tones de combustible.

La Delegació del Govern espanyol a Canàries considera que el perill de vessament “és menor” i que el risc de que, si això passa, la contaminació arribi a les costes de l'arxipèlag és “encara més menor”, per les corrents marines. “No es pot parlar de risc zero, però és el menor possible”, ha manifestat la delegada del Govern, María del Carmen Hernández Bento, als periodistes. A més, ha rebutjat taxativament que s'hagués provocat l'enfonsament.

El centre coordinador de Salvament Marítim de Canàries ha mobilitzat mitjans cap a la zona per a verificar si es produeix cap vessament i per a actuar-hi si s'escau. Es tracta d'un dotament format per un avió i un total de tres vaixells que en camí cap a la zona on s'ha enfonsat la nau, a 15 milles al sud de Punta Maspalomas. A la zona encara es troba el vaixell remolcador, i la tripulació no detecta cap contaminació a la zona.

A les 7:30h. del matí d'aquest dimecres (hora local) l'avió ha inspeccionat la zona per a comprovar si hi existeix cap vessament, i un dels tres vaixells està dotat de lluita contra la contaminació. Aquesta nau, de 56 metres d'eslora, té capacitat per a recollir fins a 290.000 litres d'un hipotètic vessament, i està preparat per a desplegar barreres de contenció de vessaments.

Crítiques per manca d'informació

La nau “Oleg Naydenov” va ser remolcat fora del port de La Luz de Las Palmas en la mitjanit del dissabte al diumenge, desprès que no s'hagi pogut apagar el foc malgrat la gran quantitat d'aigua que s'hi havia vessat des dels molls. S'ha justificat la decisió per a evitar que l'incendi s'estengués a altres naus i davant del risc que s'enfonsara en el port.El vaixell va ser allunyat primer al sud de Fuerteventura, a unes 20 milles (37 kms.) de la punta de Jandía, i després va ser remolcat progressivament més a prop de l'illa de Gran Canària.

El Cabildo de Fuerteventura, però, ha criticat l'operació d'allunyar-lo perquè no entén que s'acostés a la seva illa, i per l'organització ecologista SEO-BirdLife, que considera que es tracta d'una “maniobra desafortunada” perquè considera que ha augmentat el risc de derramament i, en conseqüència, de danys al medi ambient. Malgrat tot, Greenpace considera que el cas és diferent del petrolier “Prestige” i afirma no tenir prou de dades per a jutjar si la decisió de remolcar el vaixell a alta mar va ser encertada o no.

La responsable d'Oceans i Pesca de l'ONG, Celia Ojeda, apunta que com que “hi havia risc d'explosió en un lloc on hi ha vaixells amb combustible i les autoritats han decidit remolcar el vaixell fora del port”. Això sí, Greempeace ha instat a les autoritats a preparar-se per a evitar un possible vessament i ha denunciat que el “Oleg Naydenov” ja havia fet “prou de mal” abans d'enfosar-se, perquè es quest vaixell de pesca d'arrossegament ha estat denunciat diverses vegades per pesca il·legal a Senegal.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia