Societat

La pressió veïnal frena la zona blava a Can Ruti

L'assemblea de la FAVB rebutja l'opció d'habilitar unes 120 places de pagament a l'hospital, i el govern de Badalona i Can Ruti opten per desistir de la idea

Els artífexs de la lluita pel pàrquing gratuït, ara fa quinze anys, alerten que tornaran a la càrrega si algú planteja cobrar per aparcar a la zona

Tot feia pensar que l'acord per habilitar una zona blava d'aparcament a l'entorn de l'hospital de Can Ruti, a tall de prova pilot, era factible. La idea del govern de Badalona era dibuixar unes 120 places, un 10% de l'oferta actual d'aparcament, sempre que disposés del vistiplau de la Federació d'Associacions de Veïns de Badalona (FAVB) i de la Taula de la Mobilitat.

Amb el que probablement no es comptava era amb el rebuig frontal que la proposta ha generat dins la FAVB, i molt especialment entre les persones que van liderar la lluita els anys 2000 i 2001 per tal que desaparegués el pàrquing de pagament que s'havia habilitat. Fa només uns quants dies, la FAVB estava disposada, si més no, a escoltar la proposta de l'administració local. Però, en l'assemblea que va convocar dijous per aprofundir en la qüestió, va quedar molt clar que la majoria de veïns no volen ni sentir a parlar del terme pagament. L'Ajuntament i Can Ruti només han trigat hores a fer marxa enrere.

Els que semblen tenir claríssim que no hi ha res a negociar si sobre la taula hi ha l'opció de crear places de pagament són els veïns que, a principi de la dècada passada, van liderar una llarga i intensa lluita encaminada a fer desaparèixer el pàrquing de pagament que gestionava l'empresa Ferrovial. Alguns d'aquests veïns són Julio Molina, Miguel Jurado, Manuel Carmona i Albert Borràs.

El Punt Avui els va reunir dijous en una taula, hores abans de l'assemblea de la FAVB. Pel rumb de la conversa ja es podia intuir en què derivaria la trobada de la tarda amb totes les entitats. “Can Ruti no tindrà ni una sola plaça de pàrquing de pagament”, repetien sense descans. Als veïns –defensen–, els avala “la raó”. La majoria d'usuaris de l'hospital de Can Ruti, emplaçat a la muntanya, s'han de desplaçar fins a l'equipament en cotxe privat. A Can Ruti, hi havia d'arribar el metro, o això dibuixava el pla d'infraestructures 2000-2015, però l'únic transport públic que avui hi dóna servei és l'autobús. “I, a més, has de fer una ruta turística per la ciutat abans d'arribar-hi”, expliquen aquests quatre veïns, que fa quinze anys ocupaven a la FAVB els càrrecs de president (Molina), vicepresident (Jurado), secretari (Carmona) i vocal (Borràs).

Suport massiu

Dels temps de lluita rememoren, orgullosos, la resposta que la reclamació va trobar en la societat civil badalonina. Es van recollir milers de firmes a favor de la desaparició del pagament, provinents de tots els sectors. Es va recórrer la ciutat per aplegar adhesions. Aquella batalla es va entomar, en paral·lel, al carrer i als despatxos. Al carrer, a les portes de l'hospital, es van convocar concentracions. Alguns dels episodis més sonats van ser aquells matins que les tanques d'accés al pàrquing van aparèixer trencades i les màquines on es feia el pagament estaven inutilitzades per la silicona. “No recordem qui va fer tot allò”, diuen entre mirades de complicitat.

Als despatxos, negociacions regulars amb els responsables dels governs català i badaloní, el conseller d'aleshores de Salut, Eduard Rius, i l'alcaldessa Maite Arqué. “A Rius, convençuts de la força que teníem, li vam plantejar que, si ell volia, aquella guerra podia durar vint anys i li acabaria costant el lloc de conseller”, relata l'expresident de la FAVB. Fer marxa enrere era qüestió, entre altres coses, de fer quadrar els números, atès que Ferrovial ja s'havia gastat 300 milions de les antigues pessetes a canvi de la concessió del servei. Com es va compensar l'empresa privada? “Ni ho sabem ni ens interessa”, assenyalen encara avui dia.

Després de molts mesos de lluita, les administracions van cedir i el pàrquing va tornar a la gratuïtat original. Aquell pas, però, no va resoldre un problema endèmic que quinze anys després perdura: la falta d'estacionament, de dilluns a divendres, en horari de matí. Aparcar a Can Ruti és un autèntic calvari i mai s'ha sabut posar fil a l'agulla. Els veïns creuen que ara s'obre una oportunitat per buscar solucions definitives, que podrien consistir, a parer seu, a ampliar els solars destinats a aquest fi o ampliar els horaris de les consultes externes i determinades proves, de manera que els usuaris quedin distribuïts al llarg de tot el dia. I, evidentment, fer-hi arribar el metro, el gran reclam veïnal.

LES FRASES

Qui intenti privatitzar Can Ruti se l'està jugant, perquè es tornarà a trobar el rebuig de la ciutat
Julio Molina
expresident de la favb
Els que d'entrada plantegen el pagament demostren que són incapaços de trobar solucions
Miguel Jurado
exvicepresident de la favb

Es constitueix un grup de treball

Tant el govern de Badalona (Guanyem Badalona en Comú, ERC i ICV-EUiA) com l'Institut Català de la Salut semblen disposats a obrir el meló de l'aparcament i a mirar de trobar solucions. Dijous el govern local i els representants de Can Ruti van mantenir la segona trobada per afrontar el tema i ja ha quedat clar que la comissió de treball continuarà fent passos, tot i que hagi quedat descartada la zona blava.

Les dues parts entenen que, per resoldre els problemes d'accessibilitat i de falta de places d'aparcament en determinades hores, hi ha diverses opcions i que cal valorar les possibles accions tant des del punt de vista de les infraestructures com del control d'accessos i la regulació de fluxos. La zona blava era una possibilitat, però ara per ara “no es considera idònia”.

Segons ha transcendit, el grup de treball va acordar tornar-se a trobar d'aquí a dues setmanes. El fet de quedar constituït com a comissió tècnica implicarà la participació d'altres institucions en la cerca de solucions.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia