La comissió de l'incendi d'Horta de Sant Joan al Parlament va acabar ahir amb l'aprovació d'una bateria de mesures per millorar l'extinció i la prevenció d'incendis, però amb desacords polítics. En total el govern i l'oposició van aprovar per unanimitat 66 mesures que van des de millorar la coordinació dels cossos que actuen en l'extinció d'un incendi fins a l'elaboració de plans de prevenció d'incendis per als parcs naturals. Però pels grups de l'oposició aquestes mesures haurien d'haver anat acompanyades de la dimissió del conseller d'Interior, Joan Saura, perquè asseguren que en la comissió s'ha demostrat que hi va haver errors en el dispositiu per afrontar l'incendi, una visió que no comparteixen el PSC, ERC i ICV, que mantenen que l'incendi va ser un accident inevitable.
Avançar en la ramaderia extensiva com a factor de prevenció, dotar de terminals GPS tots els efectius dels bombers i revisar les condicions laborals del personal de les sales de control de bombers són algunes de les 66 mesures que es van aprovar ahir en l'última sessió de la comissió d'investigació de l'incendi d'Horta de Sant Joan. El Departament d'Interior ja havia anunciat algunes d'aquestes mesures al gener, quan es va aixecar el secret de sumari, i la resta de millores han estat consensuades pels grups parlamentaris, amb una clara voluntat d'arribar a acords perquè la tragèdia d'Horta no es torni a repetir. Però pels grups de l'oposició la comissió hauria d'haver servit també per assumir responsabilitats polítiques. Pel diputat Jordi Turull, de CiU, el Departament d'Interior no ha assumit cap autocrítica en la gestió de l'incendi i la comissió ha demostrat que sí que hi va haver «disfuncions, descoordinacions i mancances». Per això va reclamar que el Parlament insti el president de la Generalitat a destituir el conseller d'Interior, Joan Saura; el seu secretari general, Joan Boada, i la directora de Prevenció i Extinció d'Incendis, Olga Lanau, una petició que van subscriure el PP i Ciutadans. Pel govern, però, les dimissions no tenen raó de ser perquè l'incendi d'Horta va ser un accident inevitable i imprevisible, com es recull en l'informe dels Bombers. Pel que fa a la tesi del llamp, l'oposició va reaprovar el conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, perquè entén que el conseller sí que va assumir l'error de l'informe dels Agents Rurals i va demanar disculpes públicament.
Valoració positiva
Tots els grups parlamentaris, exceptuant ICV, van valorar positivament la utilitat de la comissió. «Ha servit perquè tots els grups es posin d'acord en 66 mesures», va afirmar David Pérez, del PSC. Per ERC, la comissió servirà per debatre un acord nacional per establir un model de seguretat. Està previst que les millores es debatin i s'aprovin en el ple del Parlament la setmana que ve.
La imatge institucional
El president de la comissió, Higini Clotas, va aprofitar l'última sessió per instar els grups parlamentaris a reflexionar sobre la percepció que els ciutadans tenen del Parlament. «Al llarg de les compareixences hem sentit paraules dures, de desconfiança, de recel i fins i tot de por cap al Parlament [...]. Alguna cosa no funciona quan la llibertat d'expressió queda limitada per la desconfiança vers la institució», va concloure Higini Clotas.


































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.