Successos

Menys accidents i amb menys morts a Barcelona

L'any 2011 es van registrar 8.831 sinistres de trànsit, que van causar 31 víctimes mortals, vuit menys que el 2010

L'Ajuntament farà una auditoria dels carrils bici per millorar-ne la xarxa

L'any 2011 a Barcelona hi va haver menys accidents de trànsit, i a més van comportar menys ferits i menys morts. Si el 2010 la sinistralitat viària va provocar 39 víctimes mortals, l'any passat en van ser 31, fet que el converteix, juntament amb el 2008, en l'any de menys mortalitat d'aquest segle.

La majoria van tornar a ser motoristes (14, tots amb casc) i vianants (13), tot i que en els dos casos, la quantitat va de baixa (el 2010 hi va haver 16 víctimes mortals que portaven una moto o un ciclomotor i 17 que anaven a peu en el moment del sinistre fatal). Hi va haver 10.792 ferits, un 5,22% menys que el 2010 i, a més, el que més cau (un 17,7%) és el nombre de lesionats de gravetat: 218.

El fet que hi hagués menys morts és conseqüència de la disminució del nombre d'accidents: els 8.831 dels últims dotze mesos suposen una davallada del 2,44% –o del 4,31% si parlem només dels que van provocar víctimes–. El volum d'accidents cau en la majoria dels mitjans de transport. Quant a les motos, hi ha un descens irrellevant d'un 1,14% i, pel que fa als ciclomotors, la reducció és molt més significativa: un 16,25%.

L'excepció és la bicicleta, com a conseqüència del boom del seu ús a la ciutat. L'any passat hi va haver 523 accidents amb ciclistes implicats, un 26,3% més que el 2010 –quan la xifra s'havia reduït per primer cop en tres anys–. Tot i així, les bicis són encara només el 3,11% del total de vehicles implicats en accidents, un percentatge baix tenint en compte el nombre de desplaçaments que es fan en aquest mitjà de transport: 106.000 al dia. En qualsevol cas, el primer tinent d'alcalde i portaveu del govern municipal, Joaquim Forn, va aprofitar la presentació del balanç anual per anunciar que l'Ajuntament farà una auditoria sobre els carrils bici. La vol tenir enllestida al llarg del primer semestre de l'any i serà la base per elaborar un pla director de la bicicleta per resoldre les carències i reduir els riscos de la xarxa actual.

Forn va destacar la “tendència positiva” que marquen les dades i va elogiar el grau de conscienciació dels ciutadans, que per exemple es tradueix en una caiguda del 14% del nombre de sinistres causats per desobeir un semàfor, o del 8,9% en el cas dels provocats per no parar atenció a la conducció (sovint per atendre el mòbil), però va insistir que cal continuar treballant. La recepta encara té els dos ingredients de sempre: conscienciació i severitat.

LA XIFRA

523
bicicletes
van estar implicades en accidents, un 26,3% més que el 2010 i un 3,11% del total de vehicles sinistrats.

L'Ajuntament estudia canviar part de les sancions a motoristes per formació

Tot i que sembla que s'ha aconseguit frenar la tendència a l'alça del nombre de motoristes implicats en accidents, encara suposen un 27,35% del total, i cal afegir-hi el 8,31% de ciclomotors: en total, 600 vehicles sinistrats el 2011. Per això, una de les mesures que el consistori té en estudi, va explicar Forn, és la substitució de part de les sancions a motoristes per cursos de formació. En quins casos i en quina mesura, però, està per definir.

Radars mòbils en carrers petits i zones 30 per evitar els atropellaments

A partir de l'anàlisi de cada sinistre, la Unitat d'Accidents de la Guàrdia Urbana recomana mesures i intervencions específiques que permeten reduir la sinistralitat. Des de 2003, a Barcelona s'ha intervingut sobre 184 zones de concentració d'accidents que ja no són punts negres. Ara, per exemple, s'ha detectat que bona part dels atropellaments no es donen en grans avingudes, sinó en petits carrers i zones 30, on s'instal·laran radars mòbils.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.