Successos

El TAV continua sense seguretat

Passats dos anys i mig de la inauguració i després de dues inundacions, l'alta velocitat a Girona encara no té pla d'emergències

El govern de la Generalitat torna a tombar la proposta d'Adif perquè no compleix els requisits

Els esculls són la implantació del sistema Rescat
i les sortides d'emergència

Els túnels de l'alta velocitat a Girona continuen tenint un buit de seguretat. Dos anys i mig després de seva inauguració –el 8 de gener del 2013–, i després de dues greus inundacions a la tardor, les instal·lacions del TAV al seu pas per la ciutat no tenen un pla d'emergències. Així, els cossos de salvament i seguretat de la Generalitat no tenen cap protocol per actuar en cas d'accident a l'estació o als túnels urbans de Girona. En cas que això passés, els efectius haurien de treballar gairebé a cegues. El Departament d'Interior de la Generalitat ha confirmat a aquest diari aquesta circumstància, que s'està allargant perillosament en el temps. I això que el govern català va mostrar a finals d'any el seu optimisme pel que fa a aquesta situació fins al punt d'assegurar que entre desembre i gener ja estaria enllestit perquè Adif estava fent els deures. Però la realitat és una altra. I, si bé s'està fent feina, tot està encallat encara. La situació actual és que Adif va presentar la seva última versió del dossier al desembre, però, com que tampoc complia els requisits, la Generalitat els va enviar una resposta negativa abans de Setmana Santa i l'ha tornat a tombar. I no és la primera vegada que ho fa. El govern de la Generalitat s'ha vist obligat a tombar diverses vegades el pla que Adif havia presentat, ja que considera que hi ha deficiències que no permeten que es tiri endavant. L'escull continua sent la implantació del sistema Rescat, que és la xarxa de comunicacions d'emergències i seguretat de Catalunya. Si ara es produís un incident dins dels túnels del TAV, els serveis d'emergències no hi podrien treballar ni amb els seus propis equips, ja que no es podrien comunicar entre si a través dels walkie-talkies perquè no hi ha repetidors de senyal. És per això que Adif proposa facilitar als equips d'emergència un sistema propi en cas que hi hagués una urgència. Uns walkie-talkies que donaria a policies, bombers, sanitaris i efectius de Protecció Civil. Però, segons assegura el director del Departament d'Interior a Girona, Albert Ballesta, els tècnics de Protecció Civil no han donat el vistiplau a aquesta iniciativa. “La implantació de la xarxa Rescat és clau; sabem que té un cost elevat, però ara per ara el departament ho ha deixat molt clar: no preveu cap altra alternativa i vol que els serveis d'emergència treballin amb els seus propis equips”, explica Ballesta.

D'altra banda, també hi ha deficiències greus en les sortides d'emergència que es van instal·lar de manera provisional quan es van inaugurar les instal·lacions del TAV. És el cas d'una sortida d'emergència que no tenia porta a l'exterior, sinó a l'interior de la futura estació d'autobusos de Girona. Però la llei estableix que han de sortir a l'exterior, i així ho ha habilitat finalment Adif, tot i que encara falta rematar la feina. I no només en aquesta sortida d'emergència, sinó en d'altres que hi ha en tota la infraestructura. Cal tenir en compte també que l'obra encara no està acabada, i això fa que molts aspectes del pla de seguretat no siguin definitius.

Interior ha mostrat reiteradament el seu malestar pel fet que s'hagi d'exigir constantment a Adif aquest pla d'actuació i que no el tingui mai enllestit. Això ha provocat, de retruc, que ni els bombers, ni els Mossos d'Esquadra, ni Protecció Civil ni el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) hagin pogut fer un simulacre d'emergències conjuntament.

Els dos aiguats empenyen Adif a fer els deures

Òscar Pinilla

A ningú se li escapa que les inundacions del setembre i el novembre als túnels del TAV de Girona han accelerat el ritme de treball dels tècnics d'Adif per tenir enllestit el pla d'emergències. Així ho confirma el director d'Interior a la demarcació, que assegura que fins a Girona s'han desplaçat fins i tot el secretari d'Infraestructures del govern espanyol i el director d'Adif. També ho demostra el continu intercanvi d'informació que hi ha hagut des de llavors entre la concessionària i responsables de Protecció Civil de la Generalitat. “Podem dir que el procés ha anat millorant, sens dubte. Però, tot i així, no hi podem donar el vistiplau; no s'han acabat de fer els deures”, afirma Albert Ballesta. En aquest sentit, Interior insisteix que, abans dels aiguats, la Generalitat ja va enviar a Adif un requeriment, però no hi va haver resposta.

El primer incident va tenir lloc la matinada del dilluns 29 de setembre del 2014, quan les fortes pluges que van caure sobre Girona –més de 123 litres per metre quadrat– van trencar un mur provisional al pou on es va introduir la tuneladora del TAV, al Mas Xirgu.

Col·lapse ferroviari

L'ensorrament del mur va provocar que el cabal de la riera pròxima, que va créixer com a conseqüència de les pluges, anés de ple directament al túnel i provoqués la inundació. L'estació del TAV va estar tancada tota una setmana, mentre es retirava l'aigua que va convertir les vies en autèntics rius. Adif va intentar treure's responsabilitats de sobre atribuint la inundació a la incapacitat d'evacuació del sistema de clavegueram de la ciutat en cas de pluja abundant. Tant l'Ajuntament com el Col·legi d'Enginyers de Camins han acusat Adif de deixar algunes parts de les obres del túnel sense finalitzar. Just dos mesos més tard, l'estació del TAV es va tornar a inundar arran de les fortes pluges. Aquest cop no va ser tan greu, però es va acumular més d'un metre d'aigua a les vies.

Cossos d'emergències baixen als túnels

A diferència d'altres ocasions, en les últimes setmanes Adif ha permès que efectius dels Bombers de la Generalitat i de Protecció Civil hagin pogut baixar als túnels del TAV per inspeccionar i aportar suggeriments al pla de seguretat. La segona inundació dels túnels de l'alta velocitat a Girona va tornar a posar en dubte la seguretat d'aquesta infraestructura, però el director dels serveis territorials d'Interior, Albert Ballesta, insisteix: “No considerem que hi hagi cap risc, però les millores garantiran la màxima seguretat.” Quant als terminis, Interior reconeix que, malgrat que hagin passat dos anys i mig des de la inauguració oficial, Adif està complint la llei. Així, la concessionària infla el pit i assegura a aquest diari que ha complert tots els terminis exigits i que no actua al marge de la legislació. De fet, la primera versió del text del pla la va presentar el desembre del 2012, però cal no obviar que totes les propostes han estat tombades per la Generalitat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia