Dissabte, 11 de febrer del 2012

Tancar la finestra Tancar
Política
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari
Joan Ribó Membre d'Espai Obert

«La candidatura de València serà molt més que el Bloc»

Joan Ribó, en la seua etapa com a parlamentari de les Corts. / Foto: JOSÉ CUÉLLAR.

Va ser coordinador d'Esquerra Unida i finalment el van fer fora de la formació després d'enfrontar-se amb la línia oficial, liderada per la seua successora, Glòria Marcos, i avalada pel PCPV. Pertany a Espai Obert, una plataforma d'independents on van fer cap molts comunistes. Ara, li han oferit encapçalar la llista a l'Ajuntament de València per a les eleccions de 2011 en nom del nou Compromís (Bloc, Iniciativa i Els Verds-EE), que ja ha tancat un acord per als comicis autonòmics. Però ell, per respecte a les formes, es resisteix encara a presentar-se com a candidat.

—Es dóna per fet que vostè encapçalarà la llista municipal de València.
—«Sí que hi ha una proposta en aquesta direcció, però no està encara formalitzada. En els partits democràtics això es vota en un moment determinat i s'acorda. Amb tot, és molt probable que la cosa vaja en aquesta direcció i, de fet, estic treballant en aquestes coordenades.»
—Seria factible obtindre representació en una plaça tan complicada com València?
—«N'estic més que convençut, si no, no m'hi presentaria. Això no vol dir que tinga la certesa absoluta que en traurem, de representació. Hi ha molts condicionaments favorables. Des de la Transició, potser estem en el moment amb més mar de fons polític al País Valencià. Si es fa una oferta atractiva, jo crec que tindrem èxit. Estem una mica acostumats a mirar les coses des d'una perspectiva vella. Rita Barberá governa des de 1991, però ni les pedres són eternes. Estic convençut que la dreta ja ha assolit el seu sostre i que està en decadència. Hi ha molts processos judicials en marxa i això tindrà un impacte.»
—El nacionalisme ha sigut incapaç d'entrar en l'Ajuntament de València en trenta anys. D'on obtindrà els vots, d'exsimpatitzants d'Esquerra Unida i de desencantats del PSPV?
—«Hi ha un sector molt important de ciutadans als quals podem adreçar-nos. Al llarg de la història de la democràcia, a València hi ha hagut un 15 per cent de la gent que indistintament ha votat per Esquerra Unida, pel PSPV-PSOE, que s'ha quedat a casa... S'ha de treballar en aquesta franja. Els vots no són de ningú. La gent és conscient que estem en una situació preocupant i que cal fer un esforç i no quedar-se a casa. Espere que podrem captar el vot de ciutadans desencisats d'altres formacions d'esquerres.»
—En què s'ha equivocat el nacionalisme a València?
—«Fins ara el nacionalisme ha concorregut de manera aïllada a les eleccions. Ara, si cristal·litza aquesta proposta, s'hi incorporaran persones que venim de l'esquerra, de l'ecosocialisme... per tant, no es pot fer una referència exclusiva al Bloc. Açò és molt més que el Bloc. És una dada històrica el fet que el Bloc mai no ha tingut èxit en les tres grans ciutats del país [València, Alacant i Elx] si no ha anat acompanyat d'altres forces. Per què? Es tracta de ciutats molt complicades que potser es mouen en paràmetres més socials que nacionals. D'altra banda, el factor lingüístic té menys pes que a unes altres poblacions mitjanes. Però, torne a dir, el que nosaltres platejarem tindrà una part substancial del Bloc, però serà molt més que el Bloc. Es tracta d'una oferta plural, on hi ha gent d'esquerres, gent ecosocialista i, per descomptat, on es troba el Bloc, que és molt important. Per tant, la proposta dirigida a les grans ciutats, i també a tot el País Valencià, però sobretot a les grans ciutats, insistirà en el caràcter unitari d'aquests tres paràmetres. Per això, parlarem molt de qüestions mediambientals i socials a València, sense deixar de banda els temes lingüístics, culturals i nacionals, que també són molt importants.»
—Quan serà candidat oficialment?
—«Jo, a hores d'ara no tinc partit, sóc un independent, i això depén dels partits. El dia 19 les formacions polítiques que hi participen faran oficial la candidatura autonòmica. Jo espere que en el pròxim trimestre es podrà fer també el mateix en les grans ciutats. Confie, almenys, que serà el més prompte possible, perquè hi ha molta faena a fer.»
—Això és perquè no volen cometre el mateix error que Compromís en 2007?
—«Cal tindre en compte que, en política, la transmissió de les idees i dels noms representa un procés molt dilatat en el temps. Nosaltres no tenim les fonts de finançament dels gran partits per a fer campanyes i, com que hem d'anar a poc a poc, necessitem temps..»

Esquerra Unida

—I ara que no està a Esquerra Unida...
—«Ausades que no hi pertany: és que em van fer fora...
—...com valora la iniciativa de refundació que promou Cayo Lara?
—«A mi m'agradaria que aquesta refundació fóra de de veres i no simplement un canvi de camisa per continuar fent el mateix. Voldria que Esquerra Unida i Izquierda Unida s'obriren a altres formacions polítiques. Però em pareix que han fet curt. Una refundació excloent naix amb les ales tallades. Les grans idees en política sempre naixen de processos d'unificació: així es van formar el PSUC, el PSOE, el PP....»
Darrera actualització ( Dimecres, 24 de febrer del 2010 18:28 )

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Girona/Nacional la pàgina d'entrada

Enquesta

Enquesta: Com qualifiqueu la reforma laboral aprovada pel govern espanyol?
Com qualifiqueu la reforma laboral aprovada pel govern espanyol?
 

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook