Diumenge, 27 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Política
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

Els reptes de l'Europa dels 27

D'aquí a tres mesos, el 7 de juny, se celebren els comicis que marcaran el futur de la Unió Europea

ES DESTINARAN ENTRE 18 I 20 MILIONS D'EUROS A LA CAMPANYA INSTITUCIONAL PERQUÈ LA GENT VAGI A VOTAR

Per primera vegada votaran en les eleccions europees del 7 de juny vinent 27 països, per elegir un Parlament de 736 diputats que representarà una població de gairebé 500 milions de ciutadans que avui gràcies a la Unió Europea poden viatjar, viure i treballar en qualsevol estat de la Unió. Malgrat el que pugui semblar, però, el sentiment de pertinença a la UE encara és molt minse, i segons els experts aquest sentiment només s'assolirà gradualment a partir de fets importants que siguin tangibles per a la ciutadania. El fet és que s'ha generalitzat la sensació que tot allò que es decideix a Brussel·les no ens afecta, quan la realitat és molt diferent. Les directives europees que es debaten al Parlament europeu i que posteriorment hi són aprovades se sobreposen a la legislació dels estats i es converteixen en normes de compliment obligat per a tots els ciutadans sense excepció.Conscients de l'es cepticisme dominant, les autoritats europees dedicaran entre 18 i 20 milions d'euros en la campanya electoral i de sensibilització envers els problemes de la UE. Els ciutadans menys interessats són els dels països de l'est d'Europa –només un 17% dels eslovacs van votar en la primera ocasió que van tenir per fer-ho–. Els deu països que van entrar en bloc a la UE el maig del 2004 s'ha demostrat que, lluny de suposar un gran avenç per al conjunt de la UE, han estat un llast, ja que en part són els responsables de la frenada de la transformació de les institucions europees que s'havia previst amb un nou tractat amb uns continguts cada vegada més minses i que com a molt aviat no entrarà en vigor fins a l'any 2010.

Una moneda, 23 llengües

Avui, 16 dels 27 estats utilitzen l'euro com a moneda comuna, i pel que fa a la qüestió lingüística, tot i que l'anglès, el francès i l'alemany són els idiomes més utilitzats per les institucions, hi ha un total de 23 llengües oficials, mentre que s'ignoren altres llengües, com ara el català, tot i que també són oficials en els estats membres. En aquesta gran Europa, Alemanya és el soci més important en molts aspectes, i és el país que té més població; per contra, Malta és el país de la UE amb menys habitants.

26 visions d'Europa

A partir de demà i fins a l'inici de la campanya electoral de les eleccions del 7 de juny, cada diumenge i dilluns es publicaran un seguit de reportatges amb una petita anàlisi de cadascun dels 26 estats membres de la UE (se n'ha exclòs l'Estat espanyol). A banda, també es publicaran reportatges sobre les polítiques globals de la UE i sobre com afecten els estats membres i els seus ciutadans.

Un dels parlaments més grans del món

En aquestes eleccions europees que se celebraran el 7 de juny els ciutadans europeus podran escollir els seus representants per a la legislatura del 2009 al 2014. Aquesta serà una legislatura si més no curiosa, perquè quan es constitueixi el nou Parlament Europeu s'aplicarà el que estableix el Tractat de Niça, de manera que l'eurocambra tindrà 736 diputats, dels quals 50 són els que es voten a l'Estat espanyol en llistes tancades i com a demarcació única. Més endavant, en una data que encara no s'ha tancat però que es pretén que sigui al llarg del 2010, entrarà en vigor el Tractat de Lisboa, la qual cosa suposarà un increment del nombre de diputats, fins a 754, procedents del 27 estats membres de la Unió. En aquest nou repartiment s'incrementarà de 4 el nombre de diputats electes a l'Estat espanyol, que passarà de 50 a 54 europarlamentaris. Al llarg de la legislatura també veuran incrementat el nombre de diputats la Gran Bretanya, França, Polònia, Holanda, Suècia, Àustria, Bulgària, Irlanda, Letònia, Eslovènia i Malta. L'eurocambra porta a terme reformes per facilitar a comprensió ciutadana de les eleccions europees del 7 de juny, sobretot pel que fa als sistemes de treball del Parlament i a les retribucions dels membres.

Per primera vegada els eslògans i l'estratègia de la campanya institucional seran comunes per a tota la Unió Europea, tot i que part del missatge serà local. La principal preocupació és la participació. Des dels primers comicis, fa 30 anys, la participació en les eleccions europees ha tingut una davallada de més de 16 punts, i els sondejos no indiquen que canviï la tendència.

Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Navès/Nacional la pàgina d'entrada

Ofertes de treball a Navès

TEI reforç Educació Infantil

AMPA Escola Lleida

25/05/12 23:46 - LLEIDA

AGENTE COMERCIAL

HELVETIA

25/05/12 12:39 - LLEIDA

Portal de feina de la Generalitat de Catalunya

Enquesta

Enquesta: S'han de depurar responsabilitats pel cas Bankia?
S'han de depurar responsabilitats pel cas Bankia?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook

Google +

Segueix-nos a Twitter