Divendres, 10 de febrer del 2012

Tancar la finestra Tancar
Política
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

Merkel i Obama criden a continuar lluitant per la llibertat en el 20è aniversari de la caiguda del Mur de Berlín

El president nord-americà s'adreça per vídeo als berlinesos i als líders mundials presents en la festa del 20è aniversari de la caiguda del Mur. Merkel recorda que el 9 de novembre de 1989 va ser el dia de la "victòria de la llibertat"

La caiguda del Mur de Berlín va significar la "victòria de la llibertat" i s'ha de continuar lluitant per mantenir-la i per ampliar-la a zones del món on encara no s'ha aconseguit. Aquest ha estat el missatge dels principals líders mundials, reunits aquest dilluns al vespre a la porta de Brandenburg per celebrar que avui es complien els 20 anys de la caiguda del Mur.

Barack Obama ha aconseguit gran part del protagonisme de l'acte tot i no ser-hi. La màxima autoritat americana desplaçada a la capital alemanya ha estat la secretària d'Estat, Hillary Clinton, però el seu president s'ha infiltrat a la festa mitjançant el missatge presentat com a sorpresa.

"Hem de mantenir encesa la llum de la llibertat en les nits més fosques de la tirania", ha anunciat Obama a través de diverses pantalles instal·lades a la zona, on hi havia milers de ciutadans seguint la celebració sota la pluja.  El president nord-americà ha subratllat que cal no oblidar que la "defensa de la llibertat mai s'ha de descuidar". Moments abans, Clinton també havia destacat que la caiguda del Mur alemany va representar l'obertura d'un nou capítol de la història per a Alemanya però també per a la resta del món, i ha recordat que "continua havent-hi milions de persones" que estan separades per altres murs, físics i metafòrics.

En el seu parlament, Merkel ha recordat el dia de la caiguda del Mur, el 9 de novembre de 1989, com el dia de la "victòria de la llibertat", una llibertat que no s'ha de considerar un bé "sobreentès", sinó com alguna cosa per la qual cal lluitar cada dia.

El president francès, Nicolas Sarkozy, ha volgut destacar la força d'Europa que representa la data d'avui. "Els homes i dones que van lluitar contra el Mur de Berlín tenien el somni d'Europa". I, escombrant cap a casa i per recordar el poder de l'eix francoalemany, ha afegit que "si a Europa hi ha algú que defensa la pau són els pobles alemany i francès".

En el seu torn, el president rus, Dmitri Medviédiev, ha volgut destacar que el Mur no dividia només Berlín sinó "tot Europa".  "No hem d'oblidar que la caiguda va ser possible gràcies als canvis en la Unió Soviètica i en altres països d'Europa".

La intervenció d'Obama no ha estat l'únic element fora del programa anunciat. A una altra escala, també ha causat efecte el tenor Plácido Domingo, que ha intervingut inesperadament en el programa musical dirigit pel músic argentino-israelià Daniel Barenboim, que ha iniciat la Festa de la Llibertat amb l'obertura del Lohengrin de Wagner i que després ha fet sortir a l'escenari Domingo, per cantar Berliner Luft (Aire de Berlín). Es tracta d'una marxa de Paul Lincke molt popular a Alemanya i que ha estat corejada per la cancellera alemanya, Angela Merkel, des de la tribuna d'autoritats. Els milers de ciutadans que suportaven la pluja per seguir els actes també s'han afegit a aquesta cantada popular.

La festa s'ha completat amb l'acte més vistós: la reproducció simbòlica de la caiguda del mur amb un dòmino gegant format per un miler de peces, a banda i banda de la Porta de Brandenburg. Les fitxes representaven trossos del mur. Una de les fitxes ha estat dissenyada pel manresà Marc Arroyo.
Darrera actualització ( Dilluns, 6 de setembre del 2010 19:46 )

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Barcelona/Local la pàgina d'entrada

Enquesta

Enquesta: Us sembla que CiU i PP arribaran a un pacte per a tota la legislatura?
Us sembla que CiU i PP arribaran a un pacte per a tota la legislatura?
 

Tradueix-nos - Translate